söndag, april 13, 2008

Omplantering

Nu är tomaterna omplanterade. Djupt nerstoppade i mjölkpaketen jag släpade hem häromdagen.
Det är skönt när sånt jobb är klart.

Passade på att så småblommig tagetes. De kan användas i sallad och enligt fröpåsen ska de till och med ha dragonsmak. Men det tror jag sannerligen inte på. Det är nog lika mycket ljug som när flytande penicillin till barn sägs smaka banan.

Har förstått att somliga trädgårdsvänner nästan spyr av blotta tanken på tagetes.
Men se, det gör inte jag.

16 kommentarer:

beerbelly sa...

Fick du användning för hela säcken paket?
Starkt jobbat!

Anonym sa...

Den gula, enkla, småblommiga Krydd-eller Busktagetesen är ett riktigt måste hos mig! Men annars hör inte Tagetesen till mina favoriter.
Här har skolats om Basilika. Rotselleri och Knölfänkål i helgen.
Men helgens riktigt STORA JOBB har varit rengöring av taket (utsidan) på växthuset. Det hade blivit riktigt grönt = mörkt inomhus.
Slit med den välsignade högtryckstvätten och klättrande på stege, men fint blev det.
GJ

Malin sa...

Jag har grävt ute jag...mens skulle verkligen ta mig i kragen och plantera om mina tomater bl a...men detta hinns med...
Jag vet inte vad jag tycker om Tagetes egentligen men sår dessa varje år...började med att ha dom som ekologisk hjälp mot nematoder i jorden men efter hand så har de fått flytta upp i krukorna...gillar småblommiga arter...kan inte vara utan dom...så...jo jag tycker om dom!

Kram från Malin

Bloggblad sa...

Jag har inget emot några blommar alls - möjligen blir jag lite trött på maskrosorna, men de hör ju också till...

johanna sa...

vanlig standardtagetes är ju trist som fan, men lite ovanliga eller småblommiga sorter slinker bättre ner. annars gillar jag att dom är tåliga och blommar käckt trots folk som drar o sliter i dom.

Lilla B sa...

beerbelly: Vareviga paket! Ja, det var jäkligt bra jobbat. Jag är imponerad själv :)

Lilla B sa...

GJ: Det där med utvändigtvätt av växthustak är ett skitgöra i alla bemärkelser. Körde med högtryck i höstas men jag är inte riktigt nöjd ändå.
Hann inte med någon basilikaomskolning idag. Det står två tråg smockfulla med rangliga putteplantor som absolut måste tas om hand. Men jag vet inte när.

Lilla B sa...

malin: Läste om ditt dammprojekt men kom inte in och kunde kommentera.
Man hinner inte allt man hade tänkt sig. Har man bara en liten, liten dragning åt tidsoptimism = orealistisk planerig, så går det överstyr. Jag hann inte med basilikan, t ex.

Lilla B sa...

bloggblad: När vi hade biodlingen fick ALLA maskrosorna blomma. Det blir ljus mild honung av dem.

Lilla B sa...

sericea: De små tycker jag också bäst om. Men nån måste ju köpa alla dessa olika tagetesvarianter som tillhandahålls hos fröhandlarna.
Men 25 standardtagetes i en rad är trist, det kan jag hålla med dig om.

Anonym sa...

För eller mot tagetes?
Jag är helt klart FÖR!

Den har många,många fina egenskaper...visst var det väl Du, som skrev...att den hindrade något otyg i jorden...runt somliga växter? Själv satte jag dessa små *gulingar* runt en nära döende ros...och si...den fick ny livskraft!
Eftersom det finns såååå många sorter, så borde i alla fall NÅGON av dessa...tilltala de flesta?
l*eva

cS sa...

Vill inte påstå att man spyr, precis..

Linda sa...

Inte spyr, bara kväljs :)

Fick tummarna loss i onsdagskväll och petade ner några frön, tomater och physalis, och i fredagskväll tittade de upp!
Men nu har jag glömt i vilken kruka jag sådde vad.
Så trött man kan bli på sig själv :)

Lilla B sa...

l*eva: De kan locka till sig nematoder enligt vad jag läst. Och Panter skrev en gång att hon sett dem användas i bekämpningssyfte i Uganda. Mycket intressant, tycker jag.

Lilla B sa...

cs: Det går över!

Lilla B sa...

lindalotta: Det lär visa sig snart vilken som är vad!
Lätt att blanda ihop alla burkar och kartonger. Minnet är inte så säkert som man inbillar sig. Men det brukar lösa sig.