måndag, april 07, 2008

Tiggarstråt vid lunchtid

Snön föll i natt. Tur att klösdäcken fortfarande sitter på. Tänkte stanna och visa hur det ser ut vid sjön nu. När jag kom dit stod en annan bil där. På min plats! Så ytterst snopet. Det blev inget stannande av då, inte.

Vid lunchbordet passade jag på att tigga tomma mjölkkartonger av samtliga. Tomkartongerna är förträffliga att plantera om tomater i. Det har jag gjort i många år och utan något krångel. Arbetskamraterna brukar komma med den ena kassen efter den andra med ursköljda kartonger.
När man planterar om tomater ska de förresten sättas riktigt djupt. Det är så finurligt nämligen att det bildas rötter utefter hela delen av stjälken som kommer under jord.

Träffade på en bloggläsare idag. IRL. När jag handlade i affären hemma på orten och stod i kassakön hörde jag ett: "Tjena sjuklingen!" bakom mig. "Det var värst vad sjuk du varit. Ja, jag läser ju..."
Så kul det var. En gammal arbetskamrat som följer mig bland ruttnande vitlökar, penicillinkurer och frösådd basilika.
Försökte förgäves få ta en bild på en trogen läsare.

14 kommentarer:

Bloggblad sa...

Visst är det häftigt när folk man inte vet, hittar till bloggen. Eller visste du om den här läsaren?
Jag passar mig allt mer när jag skriver, för jag stöter då och då på läsare som googlat och hittat mig på nåt.

Anita sa...

Ja, det vore kul att snubbla på någon ute i verkliga livet som man har blogg kontakt med, fast lite läskigt också... om man inte känner personen från tidigare förstås.
Snö i April!! Nej nu får det väl vara nog!

Anonym sa...

Vilket lustigt sammanträffande! Jag instämmer dock med bloggblad. När man vet att vem som helst kan läsa så tänker man sig lite för innan man klickar på "publicera"./Pallas

Lilla B sa...

bloggblad: Den här läsaren fick bloggadressen av mig när jag lämnade jobbet i hemkommunen, tror jag. "Titta in i min trädgård", ungefär. Inte kunde jag väl ana att det skulle bli mer an ett eller annat besök när nyhetens behag lagt sig.
Jag tyckte det var jättetrevligt men förvånande!

Lilla B sa...

anita: Att det kan singla runt några snöflingor i april gör inte så mycket. Det hör till, dessvärre. Men att de kommer i horder och lägger sig i tjocka lager är vedervärdigt!
Ja,om man träffade någon man aldrig sett men läst och kommenterat hos skulle det nog ta en liten stund innan den verkliga bilden och min bild i huvet av personen sammansmälte.

Lilla B sa...

pallas: Ja, visst nmåste man tänka på vad man skriver. Men det är inte så hemskans svårt ändå, tycker jag. IRL måste man ju tänka på vad man säger också.

Anonym sa...

Nej du, det blir inga äggkartonger från mig. De använder jag själv. Utmärkta krukor och sedan kan man slänga dem med gott samvete.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Det finns kartonger så det räcker åt alla! :).

FO - 2 sa...

Du må nok sette opp ett skilt ved sjøen. "Lilla B`s plass". ;)
Takk for tipset om omplanting av tomatplanter. :)
Dypt, dypt, dypt! Ja vel. Jeg lærer så lenge jeg lever.

Linda sa...

Det var det fräckaste, stjäla din plats vid sjön!
Jaja, vi får väl vänta en dag dag till på sjön :)

Lilla B sa...

ida: Ja, tänk på att sätta ner tomaterna riktigt djupt. De ser lite borttappade ut först men sen sätter de jättefart!

Lilla B sa...

lindalotta: Visst var det superfräckt! Men jag har en bild i kameran idag. Hoppas att den blev någorlunda skarp - i så fall kommer den ikväll

Anonym sa...

Jo, det är sant. Man måste alltid tänka sig för hur man uttrycker sig./Pallas

Lilla B sa...

pallas: Det är klokast så