söndag, april 06, 2008

Grönska i fönstret


Det här är en av mina övervintrade physalisplantor. Tog några skott i höstas innan jag bar iväg de ursprungliga plantorna från växthuset till komposten. Det är en bra metod när man vill komma igång snabbt med odlingen. Jag har skrivit om det förr.

Jag har toppat plantan och hoppas att den ska grena sig fint och bli lite mera busklik än vanligt. Tycker att de har en tendens att bli förskräckligt högväxta. Lite för mycket grönska och blad i förhållande till bär.

Västkusten är min hembygd. Där kallar man alla blommor i fönstret för träd. Fönsterträd.
Så sträck på dig, Physalis!
Du är inte ett litet ynkans skott. Du är ett träd!

12 kommentarer:

beerbelly sa...

Physalis va fint :) Fönsterträd var inte så dumt.
Ha en bra söndag bland fladdermöss och småträd.

Lilla B sa...

beerbelly: :)!
Tack, tack och he en prima söndag du också!
Med fladdermöss, småträd eller annat valfritt.

Anonym sa...

Det är något poetiskt över både dina bilder och din text. En härlig känsla! Återkommer till din blogg fler gånger, var så säker! /Ruben

Lilla B sa...

ruben: Då är så hjärtligt välkommen. Både nu och vid senare tillfällen!

Anonym sa...

Träd eller buske...Jag har haft turen eller oturen...vet inte vilket...Mina Physalisar har samtliga blivit buskar...fast höga och skrymmande sådana...Undrar om det skulle gå att stamma upp ett på prov...hm...nya funderingar att ta tag i...
Häftigt att ha egenodlad vitlök över hel vintern...

Kramen från Malin

Lilla B sa...

malin: Mina brukar bli som en stor otämjd rugge av stjälkar. Tror att den har det för gynnsamt i växthuset och växer till ohämmat.
Att året om ha egen vitlök är jag bortskämd med. Det är nog därför jag står med lång näsa och glor i trädgårdslandet. Inga blad i sikte...

Lena sa...

Fladdermöss... har vi med. Maken har beställt en holk, men jag är inte så förtjust över det. Jag gillar dem inte.
Här vårdas också fönsterträd, både på fönsterbrädorna och som ord. (Jag försöker dessutom återinföra färgbegreppet brandgult.)

Lilla B sa...

panter: Brandgult?! Det har väl alltid funnits!!
Använder begreppet ibland men håller med om att det inte direkt är vanligt förekommande längre.
Undrar varför det försvann+

Rosengeranium sa...

Hm, min skånska granne sa också fönsterträd. Jag gillar ordet.

Lilla B sa...

rosengeranium: Ja, det är nog att betrakta som ett sydsvenskt ord. Ett trevligt ord: fönsterträd.

FO - 2 sa...

Med den gode behandlingen fra deg og alle befalingene, så blir nok Physalisplanten akkurat slik som du vil etterhvert. ;)

Lilla B sa...

ida: JAg hoppas på det! En riktigt fint förgrenad physalis vore prima.