lördag, september 16, 2006

Physalis


Kapkrusbär, lyktbär, prasslor, pappersbär. Många namn på det orange, vitaminrika bäret.

Nu börjar de mogna i mitt växthus. Inneslutna i ett pappersliknande hölje ligger ett litet orange bär. I storlek som en stenkula man spelade med som barn.

Förutom att bären smakar bra har physalisen en stor fördel - de är hållbara! Så in i vassen hållbara. Man kan plocka av mogna och halvmogna pappershöljen och ha frukterna i rumstemperatur fram till jul. Som dekoration i en skål hela året!

Nu kommer det ett bra tips! Släpa inte ut plantorna på komposten! Inte innan ni tagit skott av dem. Sätt skotten i vatten tills de rotat sig. Plantera om i jord. På det viset har man en liten physalisplanta som inväntar våren. Den kommer att se trist ut under vintern. Men vem fasen gör inte det? Se den som en moderplanta och ta många nya skott i februari. Sen är det bara att sätta ut i växthuset när den tiden kommer.

Det här har jag gjort flera år och det är ett jäkligt bra tips!!

14 kommentarer:

Linda sa...

Det där ska jag prova! Visst går det att hitta en Physalis nu?

l*eva sa...

Physalis är visst en riktig C-vitaminBOMB!
Dessutom GOTT!

Inte Nog med det:
-de är Vackra också!

Lena sa...

Säger som Lindalotta.
Om det inte går att ordna nu, kan du då påminna när det är dags? I bloggvärlden får man så många goda råd och idéer att det kan bli svårt att reda ut.

Lilla B sa...

lindalotta och panter: Tror inte att man kan få tag på en uppvuxen physalisplanta nu. Men inventera i vänkretsen och be om några skott. Bilden i inlägget visar mina skott som jag tog igår. Det är dags nu!

Lilla B sa...

eva: jag tycker också de äv mycket goda. Men en lite annorlunda smak.

Elisabet. sa...

Helt underbart goda är dom!
Ibland har vi tur på affären .., då har någon förpackning gått sönder och i stället för att slänga, får personalen lite vitamintillskott ..-)

Lilla B sa...

elisabet: att förena nytta med nöje är inte dumt!

Linda sa...

Hmmm... Du vet tydligen inte hur min vänner är med blommor och växter...

Lilla B sa...

Lindalotta.
Skicka mig din adress eller till jobbet så postar jag ett skott till dig!

Bloggblad sa...

Äsch - jag skrev ett långt inlägg om Gyllenbären (som jag fick veta i en kommentar att de också heter)...
Mina har inte kommit så långt som dina.
Jag klippte av mängder med skott igår och satte i vatten... är så nyfiken på om det ska komma rötter, såg inte ut som om det fanns nåt lämpligt ställe...

Hade jag vetat hur stora de blev hade jag satt skotten i större krukor...

Lilla B sa...

bloggblad: de slår i taket på växthuset. Egentligen är de lite väl skrymmande. Men de är roliga ändå. Goda också.

Anonym sa...

Kan man plocka in och använda de stora gröna frukterna?

Anonym sa...

Jag har haft en Physalis på friland i sommar,på min kolonilott.Den har blivit drygt halvmetern hög och mycket tät. Frukt har jag också fått, men inte jättemycket. Men goda.

Anonym sa...

Är det nån som har ett bra recept på physalis, sylt eller gelè? Jag fick en hel hink och vet inte vad jag ska göra hälsar Bettan.
Din blogg är jättefin, jag har ett växthus på 18 kvm och jag blev jätteinspirerad av Ditt och alla Dina växter. Sjäv sår jag alla ettåringar och nyttjar växthuset till fullo.