måndag, september 04, 2006

Lingon


Lingonsylt. Lingondricka. Lingonkaka. Lingonsnittar. I år finns det många lingon.

Bakade under en regnvädersdag lingonsnittar med ringlad vit choklad på. Har tvekat att lägga ut bilden för jag bakar så jäkla fula kakor. Goda men fula.

Den som är uppvuxen på västkusten använder med självklarhet lingonsylt till torsk. När jag flyttade upp i landet tittade folk med förundran och viss avsmak på detta till synes horribla tilltag. Men det är gott. Jag lovar.

Otäckt skulle det däremot vara om man serverade vaniljsås till rökt ål.
Vad ger man för den kombinationen?
Inte ens ett ruttet lingon!

15 kommentarer:

Linda sa...

Men Lilla B!!! De är ju bara så fina!! Och så goda de ser ut, jag vill ha!! Nä, inte recept, färdig kaka! Inte ska du skämmas, absolut inte, de är proffsiga. Basta!!

Tack för att jag fick se dem.

Lilla B sa...

lindalotta: Haha! Smickrare där!! Men de är goda - det kan jag garantera. Redigt smör, vet du!

Linda sa...

Ja, det är rätt ;)

Jag menade vad jag skrev!

Bloggblad sa...

Jättefina! Du har inte sett mina, det märker jag...

Lilla B sa...

bloggbad: jasså - du är också en "finbagerska"?! :-)

Lena sa...

Jag är fortfarande mätt, annars hade snålvattnet runnit. Ser jättefina och goda ut.

Lilla B sa...

panter: är ni alla skumögda eller galna? Goda är de, den saken är klar, men fula. Skitfula. Lindalotta ville gärna se dem men jag har tvekat.

JULIEK sa...

Dom såg ju jættegoda ut....men lingonsylt til torsk har jag aldrig hørt om.

l*eva sa...

DOM..var det väl inget Fel på!!
I mina ögon, såg de MYCKET smaskiga ut!
Jag tar också gärna en Kaka!

Lilla B sa...

Julie: Va? Har ni inte lingonsylt till torsk?? Då är det dags!

Lilla B sa...

eva: vassego!

l*eva sa...

Lingonsylt, funkar nog till det mesta?

Men Torsk?

Det VÄRSTA jag har hört, var till Ärtsoppa! (*vänder mig bort och gör en grimas*)

Lilla B sa...

eva: åh, fy fan!

Anonym sa...

Kakorna ser jätteläckra ut!!
Här finns oftast bara lite kex i
kakburken.
Jag bakar nån gång ibland,men får inte till så fina kakor.

Lilla B sa...

jan-åke: det är klart att om det bara ligger några torra kex i botten på kakburken då är allt annat godare än gott!! Eländes elände med torra kex.Ska man ha lite kalorier ska de ju vara goda, tycker jag.