söndag, september 03, 2006

Gelbe Dattelwein


Så heter de, mina små gula tomater. Den enda gula sorten jag har i år.

Genom årens lopp har jag odlat ett femtiotal tomatsorter. Några blir trotjänare medan andra odlar jag bara en gång.
Det är förvånansvärt stor skillnad i smak på tomater. Balansen mellan syra och sötma ger karaktären åt tomaten. Därtill kommer hur mycket sol sommaren bjudit på och hur man gödslat tomaterna.

Den här gula lilla tomaten tilltalar barn har jag märkt. Den har inte så stark tomatsmak, är liten och lätt att hålla i.

Jag uppskattar den mest i sallad.

Gelbe Dattelwein är en senmognande tomat med överdådig avkastning. Den tillhör mina trotjänare.

17 kommentarer:

Lena sa...

Överdådiga tjänare ska man glädjas åt.

Lilla B sa...

Välkommen tillbaka!
Skoskav?
Kaffebrist?

Vickan Och Elina sa...

maste bara saga att diom dar gula tomaterna var nog dom lackraste jag har sett under mitt liv, vart nastan lite kar i dom :) men ater till tomaterna nu, hur smakar dom? ha en skon dag :)

Lena sa...

Rapporter kommer ... snart...lite tvätt först. Jag smygbloggar lite bara.

Lilla B sa...

vickan och elina:
svårt att beskriva smaken. Lite mild tomatsmak utan påtaglig syra och en mjuk konsistens. Små är de, ungefär 3-4 cm höga. Lätta för en barnahand att hålla i.

l*eva sa...

Först, innan jag hann se texten...trodde jag det var små päron!

Så Söta!!

Lilla B sa...

eva: ja, de ser verkligen precis ut som minipäron!

Anonym sa...

Hur mycket odlar du egntligen?? Förser du hela Västmanland med grönsaker?
Ser goda ut de där gula...

Linda sa...

De ser ju hur goda ut som helst, men å andra sidan så gör allt det, som du sätter in.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästare:
Snudd på! Jag odlar mer än jag behöver bara för att det är så roligt. Trugar ut överskottet.

Lilla B sa...

Lindalotta: tack för det! Funderar fortfarande på om jag vill lägga ut bilden på lingonkakorna....

Bloggblad sa...

GGgggrrrr vad avundsjuk jag blir. 5 småttingar med segt skal har jag fått på min enda planta...

Linda sa...

Jag väntar... ;)

Lilla B sa...

bloggblad: Men å andra sidan odlar du ju bok.
Och det kan jag bli avundsjuk på. Nyfiken också!

Lilla B sa...

lindalotta: ok - jag lägger ut den i morgon

MariaJ sa...

Thanks for visiting my blog. It was fun to see your yellow tomatoes here cause I think I have the same. I dont have the name for it, but it looks the same. The only difference is that you have soooooo many! It looks very delicous. I have also another smallt omato, we call them cherry tomatoes. Its much sweeter than this yellow one and I think they are like natures candies!

Lilla B sa...

mariaj: Welcome to my blog!