fredag, september 01, 2006

Lingon


Skogen är fullständigt proppfull av lingon. Brukar plocka mycket. Till oss, till syster, till mormor. Jag brukade också plocka till arbetskamrater på gamla jobbet. Själva lingonplockningen är en sann njutning. Nästan något av det bästa jag vet. OK, låt gå för att det låter knäppt, men ...
Ensam i skogen med lingonhinkar och en termos kaffe. Kan det bli bättre?

Arbetskamraterna gillade inte plockning. Vi hade ett grandiost avtal: jag plockar och levererar 10-liters hinkar med lingon. Rensa får de göra själva. Tillbaka får jag hinken med en pava rödvin i. Rött som rött.

Svartjobb?! Nähä - jobb med helt annan kulör!

16 kommentarer:

Bloggblad sa...

Hur långt bort bor du???

Lilla B sa...

bloggblad: varifrån då?

Lilla B sa...

bloggblad: jag kan säkert leverera till dig! :-)

JULIEK sa...

For en deal, lingon mot vin, inte dårligt. Er så enig med deg, tycker også om bær plukking och spesielt lingon, for de er så lette å plukke. Å gå en varm høstdag i skogen i stillhet och plukke bær, det er livet det.

Linda sa...

Jag får nog ge mig ut och prova på det där... Fast svampen struntar jag i, men bären, mmmm gott!
Det var verkligen en jättefinbild du satt in.

l*eva sa...

Lilla B i Lingonskogen!

En BRA titel till en barnbok om trädgård, skog och Natur!

Nu är det bara att skriva resten Lilla B.
(jag skrev titeln..he he)

Vi på Kantarellen sa...

Okokok.... jag SKA flytta!

Lilla B sa...

julie: ja, jag ser altid fram emot lingonstunderna

Lilla B sa...

Lindalotta: fick ett kanonrecept av en arbetskamrat. Lingonsnittar - fikabröd som inte går av för hackor. Man kan använda bären till mycket

Lilla B sa...

eva: Man tackar för idén!!

Lilla B sa...

mamselamsen: vi är många som undrar vad ditt nästa projekt skall bli!

Sigruns German Garden sa...

Thank you for your Comment at my blog.
Where is Bergslagen exactly?

do you cook Jam with the berries?

Sigrun

l*eva sa...

Ja, ideén är inte dum,och eftersom Lilla Maya...med stormsteg...nu anträtt vägen till...Nyfikenhetens Värld...så förväntar jag mig ett dedicerat ex, till henne *L*

Lilla B sa...

Sigrun:
Welcome to my blog!

Bergslagen is a part of Sweden situated about 200 km west of Stockholm. The name Bergslagen tells us that mining earlier was important for this region.

Lilla B sa...

eva: Den dagen kommer jag personligen med ett dedicerat exemplar!

Lilla B sa...

Sigrun: Sorry! I forgot you last question.
Yes, we cook jam of the lingonberries, Preissel-beere, every autmn.