onsdag, september 20, 2006

Älglus eller Hjortfluga

Var på en föreläsning på Universitetssjukhuset i Örebro. Mycket seriöst med lätt grånade damer och herrar i medelåldern i raden bakom mig.

Kände hur det killade i nacken. Men va fan!! Sitter han därbakom med en fjäder eller ett strå och busar som en tonåring med mig??
Struntade i det. Killandet forsatte. Drog med handen i nacken. Nä - ingenting. Mera lätt kittlande i nacken. Nu fick jag tag på nåt!
Men vad i helskotta: En ÄLGLUS!!
Mosade den diskret.

Skogen är full av de flygande otäckingarna just nu. De kommer med ett brummande och plötsligt är kläder och håret fulla av dem. Svåra att bli av med trots att man kammar och kammar. De tuggar sig fast i kläderna dessutom.

Här har jag saxat ur Wikipedia:

"Älgfluga, älglus eller hjortfluga är en platt fluga som landar på sitt värddjur ( hjortar älgar eller rådjur) och bryter av sina vingar. Därefter kryper den in i håret och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den biter människor, men kan inte använda människoblod för sin utveckling, betten är inte farliga på något sätt, dock kan de ge klåda och svullnad."

Trivsammare bekanta har man.....

16 kommentarer:

Anonym sa...

Ja usch och fy, de är äckliga. Jag fick en i nacken sist vi var ute i skogen.
Det och så att jag gick rätt in i ett spindelnät, gjorde att nu dröjer det nog innan jag ger mig ut igen.
*hu*

Linda sa...

Fy bubblan, va är det för ett vidrigt djur?! Har aldrig hört talas om det. Det låter inte alls mysigt.
Vissa kryp är så onödiga.

Lena sa...

Usch! Jag ryser.

l*eva sa...

Men egentligen är väl det hela följdriktigt?

Din aversion mot Älgar...Älgarna har nog talat med sina Vänner, Lössen...-Go for it,boys!
Att Du sen inte kan bli *värddjur* för dem...är väl kanske en miss av Älgarna?

Elisabet. sa...

Har aldrig i mitt liv hört talas om nåt sånt .. jag trodde att du skojade!

Lilla B sa...

ellis: var ute och plockade lingon när jag om hem från jobbet. Överallt finns de. Fst jag ger mig ut i skogen ändå. Svär lite, bara....

Lilla B sa...

lindalotta: det måste ha exploderat av sådanan de senaste åren. Förr om åren har jag ite alls träffat på dem. Men nu är de alldeles för många.

Lilla B sa...

panter: och de är svåra att ha ihjäl dessutom....

Lilla B sa...

elisabet: Absolut inget skojande alls! De finns i IRL! Jag lovar!

Lilla B sa...

eva: Haha!! Så kan det ju vara!! :)

Lena sa...

De flesta flygfän inklusive trollsländor är rätt otäcka när man tar reda på mer om dem.

Lilla B sa...

Panter: Tycker det är värre när man drar upp fotografier och de ser ut att kunna sluka en i en munsbit eller sticka en gadd tvärs genom bröstkorgen...

Lena sa...

Jag är övertygad om att det är precis den självbilden de har - att de är monster med väldiga käftar.

Lilla B sa...

panter: då är det en rackarns tur att man är såväl starkare som elakare än vilken älgkus som helst!!

JULIEK sa...

Vet du, har aldrig hørt om något sånt. Vet inte vad det heter ens på norsk.

Lilla B sa...

julie: förra året blev det som en explosion av de här insekterna. Tidigare år har jag inte sett till dem och visste inte vad det var för något.
Ni kanske får dem så småningom! Men det är inget man önskar, precis..