tisdag, september 12, 2006

Kompostera mera!

Skaffa kompostbehållare! Lägg trädgårdsavfall i en öppen kompost. Helst i en med tre fack så man varje år kan skyffla över från ett fack till nästa och i sista facket låta komposten mogna klart.

Fin jord blir det. Och så slipper man köra bort det som ju är en resurs i trädgården.

Avfall från köket skall man lägga i en råttsäker kompostbehållare. En liten mus kan ta sig in i ett hål som inte är större än en gammal tjugofemöring sägs det.

Den stackarn blir väl halvt ihjälklämd av ett sånt företag.

Det är nog som att klämma in sig i ett par nytvättade jeans.....

6 kommentarer:

Lena sa...

Då förstår jag precis!

Bloggblad sa...

Jag är kompostfantast. Eller, har varit, är mer sant. För det blir så vansinnigt mycket ogräs i min kompostjord, och inte har jag märkt att det växer bättre av den heller. Jag har ....låt se.... minst 6 komposter i olika stadier och olika typer, men ger snart upp pga ogräset som jag sen odlar.

Linda sa...

Och jag som inte har börjat än...

Lilla B sa...

panter: då är vi två!

Lilla B sa...

bloggblad: Tror att det måste vara så här: inga ekblad läggs i komposten och inga bokblad lägger komposten!

Lilla B sa...

lindalotta: det är dags nu!