måndag, september 11, 2006

Den nakna jungfrun


Tidlösa eller Nakna jungfrun. Hon är inte så oskyldig som det låter, jungfrun. En riktigt giftig en är hon. Men bedårande vacker.
Sånt sammanfaller kanske? Inte vet jag.

Skulle bra gärna vilja ha blomman i min trädgård. Bilden tog jag igår och blev lite avundsjuk på blomrikedomen.

Varför hon kallas för den nakna jungfrun? Man kan tydligt se att hon inte omsluts av några värmande kläder. Bladen kom och försvann i somras. Blad på sommaren och blommor på hösten. Hon trotsar tiden, jungfrun. Därför kallas hon också för Tidlösa.

Förresten: den som sitter och bloggar för mycket är kanske Tidslösa?

12 kommentarer:

Lena sa...

Tidlösa finns väl bara i den färgen? jag har aldrig sett någon annan.

Tidslösa - ja det är jag, så nu kallar jobbet. Ha en bra dag, 11 september till trots.

l*eva sa...

Delikat Färg!

Men visst finns Tidlösa i flera olika nyanser...på samma tema s a s.?
Tror t o m , att man kan odla dem på läskpapper...d v s,ha dem inne...den här årstiden!

Lena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lena sa...

Jo, jag har sett den i oika nyanser av lila, men flera färger..?

Linda sa...

Vilken färgklick på hösten, då den dominerande färgen är gul alt. gul/orange.

Lilla B sa...

Panter: jag har heller inte sett den i annat än lila.
Tack detsamma - önskar dig också en bra dag. Den 11 september KAN vara finfin!

Lilla B sa...

eva: odla på läskpapper?

Lilla B sa...

lindalotta: ja - en tilltalande färg, tycker jag. Inte skrikig.

Anonym sa...

Vi har dessa sköra blommor på landet i Roslagen. Känns som om man vill bädda om dem med löv.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren:
Precis så! Små frusna sötnosar.

l*eva sa...

Ja, läskpapper...den där knasiga *särbostyvmamman*-barnpsykologen ...hon gjorde det...men jag har satt Tidlösa i kiselsten...precis som man gör med tassetter!

Det gick bra!

Lilla B sa...

eva. läskpappervarianten tänker jag aldrig ge mig på. Men intressant med kiselstenarna