lördag, september 09, 2006

Morötter

Idag skall morötterna upp ur landet. Knapriga, färgglada rötter. Både nyttiga och goda. Sånt sammanfaller minsann inte alltid.

Läser ibland tips om att man skall vinterförvara dem i sand. Det är ett uselt råd! Morötterna torkar ut så lätt. Det är mycket smidigare att ta med sig några stora hinkar ut i landet. Ösa jord i botten på hinken. Sen tar man morötter, bryter av blasten och lägger ner morötterna i hinken. Fyller på med mera jord. Sen varvar jag bara jord och morötter och bär ner i källaren. Klart!

På det här viset har jag kunna plocka upp fina morötter ända in i maj. En inomhusstuka helt enkelt.

Jag gillar praktiska grejer.

6 kommentarer:

Linda sa...

Du är flitig som ett bi! Jag är impad över att du orkar. Fast det är klart, allt som är roligt är lätt.
Det roliga den här gången är kanske inte att ta upp dem ur landet, utan att ta upp dem ur källaren i maj?!

Lilla B sa...

Lindalotta: man är väl ung och stark;)
Jo - du har så rätt - det känns prima att kunna plocka upp egenodlat långt fram på vårkanten.
Det är kul nu också förresten...

l*eva sa...

Fiffig Förvaring, den har jag ALDRIG hört talas om tidigare!

Lilla B sa...

eva. om jorden känns för torr kan man vattna men väldigt försiktigt. En vinter blev innehållet i en spann oätligt när jag hade missbedömt graden av fuktighet och hält på för mycket. Man lär sig av misstagen. Ibland iallafall...

Anonym sa...

Spännande förvaringstips.
Vad har du för temperatur i din källare?
GJ

Lilla B sa...

GJ: Jag har ett källarutrumme som är kallt - ventilerat ut med skruvbar ventil. Det håller ungefär 7-8 grader på vintern.