lördag, april 05, 2008

Holkar

En snabb fågelholkinventering genom fönstrena visar att en holk ramlat ner. Monsterkatten har jag sett spänsta upp för trädet och sitta på lur uppepå holken förr. De har nog gjort gemensam färd neråt, katten och holken.
Hoppas att han drar lärdom, kattskrället. Men jag har mina dubier...

En fladdermusholk har jag också. Knäppt kanske nån tycker. Men det är fascinerande djur som på sommarkvällarna flyger så snabbt i trädgården.

Undrar om jag inte ska sätta upp fler fågelholkar? Det är både trevligt och till nytta. Fågelungarna kommer att äta massor av myggor.
Varsågoda, säger jag bara! Ta för er rejält!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske ska det vara en liten fallskärm fastspänd på holken....då singlar de ner lite lättare...och holken håller...
En kär trädgårdsvän till mig brukar ha fladdermusräkning som kvällsnöje om sommaren, dricker gott vin och sitter sen ute i sommarkvällen och njuter i kvällningen...

Kramen från Malin

l*eva sa...

Fladdermusholk ?

Vaffö´sla, har aldrig hört talas om det!
Är det som vanliga fågelholkar eller...?

säger: en imbicill 08:a!

beerbelly sa...

Klart du ska ha mer holkar. De är trevliga som sagt. Visste inte heller att det fanns fladdermusholkar. De tar mängder med mygg/knott. Riktigt mysiga djur. Lite tråkiga när de bosätter sig i husväggar men ska vara mått på friskt hus..
Jag brukar ha en del boendes i vedhögar vid torpet. Finfint.
Ha en bra dag och krya på dig!

Lilla B sa...

malin: Se där, se där! Nu kan jag ju skaffa mig en alldeles särskild hobby: vinpimplande med fladdermusräkning.

Lilla B sa...

l*eva: Såg en ritning för många herrans år sen. En snickarintresserad kompis till ett av barnen byggde den åt mig för en hundring. Den är betydligt högre än vanliga fågelholkar, ingången är under tak och så finns det lite att klamra sig fast i inne i holken. Lyxbostad.

Lilla B sa...

beerbelly: Jag är dessvärre fortfarande en skugga av mig själv - men när jag orkar ska jag skaffa mig ett gäng med nya holkar. Kan jag ge fåglarna mat under hela vintern ska jag väl kunna vara Fågelboförmedling under våren.
Har aldrig sett fladdermusholkar i handeln. Skulle inte tro att försäljningen skulle gå särskilt bra. Många ogillar ju de där djuren. Nä - i väggarna ska man inte ha några som helst djur. Men fladdermössen gillar ju vindar, och det är helt i sin ordning, tycker jag.
Fin dag själv i Lillbyn!

l*eva sa...

oj...någon gång kanske man kan få se en bild?

Eller- jag kan väl googla, som vanligt! *L*
Så har man lärt sig lite nytt igen!

Lilla B sa...

l*eva: Det kan möjligen bli en bild så småningom

Hasse Wester sa...

Huvudfödan för fladdermöss är mygg...klart att man vill ha fladdermöss! Fortsatt trevlig helg Lilla B.

Anonym sa...

Min kisse har ingen holk att tynga ned, men han sitter och tjattrar på blåmesarna utanför fönstret. Jag säger till honom att de är söta och att jag tycker att de ska få vara där, men han verkar inte hålla med.../Pallas

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Jasså fladdermössens huvudföda är mygg. Det visste jag inte. Det är myggrikt här så en hoper fladdermöss är välkomna till denna restaurang, eller Lilla B:s trädgårdsservering.Fast de får ta för sig själva!

Lilla B sa...

pallas: Visst låter de kul, katterna när de sitter och tittar på fåglar. De klapprar med gaddarna så det hörs lång väg. Och svanstippen åker fram och tillbaka.

Anonym sa...

Här har också ramlat ner minst en murken holk. Vet du någon förening eller för den delen vem som helst som har holkar till salu?
Fladdermusholk vore verkligen kul att ha. Här finns gott om fladdermöss på sommarkvällarna. Har ingen aning om var de bor.
Har du någon ritning? Den behöver inte vara arkitektritad.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Jag har inte sett några holkar till salu i år men det brukar finnas i de vanliga affärerna som säljer spik o bräder. Jag har inte kvar ritningen som pojken gjorde min fladdermusholk efter men det finns på nätet, jag kollade nyss.

Anonym sa...

Tack för tipset. Det finns ju gott om bra beskrivningar på nätet. Ska ge maken en "beställning" ikväll. Han blir säkert glad. Han har några andra beställningar sedan tidigare, spaljeer, rosenbågar m.m.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Det var mig en tålmodig make, det där. Ta emot beställning efter beställning ;). Men bra att du hittade de eftersökta ritningarna.

Anonym sa...

Ha, ha, ha. Jodå, han tar emot beställningarna, men effektueringen är en helt annan femma.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Aha - då förstår jag!