torsdag, april 03, 2008

I växthuset


Utblommade hyacinter från julgrupper brukar få ett fortsatt liv i växthuset. Lökarna sätts ner i jorden och året efter blommar de. Inte lika rikligt som första året, men ändå.

För några år sen köpte jag en liten påse med krokusar. Det skulle bli en tidig, tidig sort. De blommar sen några dagar tillbaka. Jag vet inte hur tidigt det är, precis. Jämfört med Sydpolen är det nog jättetidigt...
Att jag har dem i växthuset beror på att rådjuren fullständigt slukar alla krokusar. En del säger att de skyr gula färger men tro inte på sånt! Det är bara båg! Från början var det kanske tio blommor och nu nästan en matta.

Längst fram spirar några smala, gröna blad. Jag satte kungsängsliljor där i höstas. Ville helst ha dem i trädgårdens vilda del men de behöver bättre jord än den som finns på vår magra skogstomt.
Hoppas verkligen att det är kungsängsliljorna som kommit upp! Rutiga blommor som får påminna om tiden i Uppsala.
Risken finns att jag klämt ner några andra lökar också och glömt bort vilka. Sånt kan hända.
Ibland är jag lite snurrig, nämligen...

Längst fram ligger en physalis som blivit kvar över vintern. Det är bara ett nätskelett av höljet. Fröna låg och skramlade i det.

14 kommentarer:

Bloggblad sa...

Kungsängsliljan påminner mig också om tiden i Uppsala - när jag började skolan. En gång var jag ute på en äng med en tant som visade mig den liljan. Och sa att det var min landskapsblomma eftersom jag föddes i norra delen av Stockholm. Det gjorde intryck! Sen dess gillar jag den mycket.

Jag brukar också peta ner gamla hyacinter - om jag kommer ihåg det innan de ruttnat i sina påsar...
I dag stod jag i alla fall en lång stund och tittade på de levnadsglada skott i mina rabatter, som inte förstått att jag missköter dem och inte är värd nån trädgårdsgrönska...

Lilla B sa...

bloggblad: Så här är det, ser du: Blomstrena tar sig upp ur jorden för där nerifrån mörkret ser de inte vem som har gröna fingrar eller inte! Det är bara för dem att jobba sig upp och kolla! Om du har handskarna på dig när du närmar dig rabatten kan resultatet bli helt makalöst ;)

Åsa! sa...

Lite värme från vårsolen gör susen för allt levande!
Jag fruktar för den dag rådjuren hittar till min trädgård. Vad jag förstår äter dom allt i sin väg?!

Lilla B sa...

åsa!: De äter så gott som allt. Rådjuren har till och med gått upp tre trappsteg på min veranda för att beta i sig en lusig hibiskus. Men narcisser har de aldrig rört- påskliljorna och pingstliljorna får stå ifred. Tulpaner får jag ha på vykort.

Anonym sa...

Livet känns underbart!
Har varit första riktiga eftermiddagen och kvällen ute i trädgården och fått fram som en furie...ligger högar överallt med sådant som ska eldas eller läggas på kompost...det var de där stunderna som man så väl behöver då allt är "mycket" på en gång!

Kramen från Malin

Lilla B sa...

malin: Så skönt det låter!
Ta vara på de där stunderna framgent också!

l*eva sa...

Åhhh jag vill sticka ner *nosen* och bara känna doften av GRÖNT, när jag ser bilden.
Å jag är inget råddjur, så växterna får stå kvar där och lysa i sin grönska!

Lilla B sa...

l*eva: Hihi - jag misstänker knappast att du tänker beta av grönskan för mig :)

Rosengeranium sa...

Kungsängsliljan är cool! När jag var liten vägrade jag att tro på den eftersom den var rutig...

Lilla B sa...

rosengeranium: Jag tror knappt på det än!:) Den måste upp först.

FO - 2 sa...

Her ute står Hyasinthene i knopp nå. Det er like før de spretter ut. Har dem i krukker ved inngangsdøren. Gleder meg til å bli møtt av en herlig duft når jeg åpner døren. :)

Lilla B sa...

ida: Jag blir smått avundsjuk på det norska milda kustvädret! Hyacinterna får stå inne i växthuset här hos mig. OCh när jag öppnar dörren dit då kommer jag också att känna doften.

SqZ sa...

Jag har inga rådjur i trädgården men hungriga harar. De verkar mest intresserade av mina gula krokusar. Finsmakare alltså.

Lilla B sa...

sqz: Välkommen hit! Men vad säger du!! Gourmétmat åt rådjur. Det var det värsta. Trodde de bara var glufsare som fördärvar ALLT. Här slickar de i sig solrosfrön som ramlat ur fåglarnas fröautomater. Kasta emellan med lite snacks, alltså.