söndag, november 25, 2007

Tre generationer


Här i fönstret står tre generationers hyacintglas.

Det bulligaste genomskinliga har tillhört min farmor, det gröna glaset min mamma och det andra genomskinliga köpte jag förra året.


Snart nog skall jag hälla vatten i dem, lägga en hyacintlök i kupan och bara vänta. Förr skulle man sätta en papperstrut över löken. Det var för att hindra att blomstängeln skulle gå i blom långt nere nära löken. Så var det förr. Nu är struten bortförädlad.


Man får vara lite noga så att vattnet inte går ända upp till lökbottnen. Då ruttnar den.

Rötterna kommer att växa ut och söka sig ner i vattnet. Hyacintglaset fylls av dekorativa vita rottrådar.


Hyacintlökar är något annat än tazettlökar!
Ta er i akt för dem!! Tazettlökarna, alltså.

Förra året kände jag längtan av en doft. Vi odlade tazetter i småskolan och de doftade underbart. Så kom jag ihåg det.

Köpte massor av lökar. Skrev om det på bloggen. Här och speciellt här. Elisabet kommenterade att tazetter luktar kattpiss.

Så rätt hon hade. Det stank kattpiss i hela huset, så illa att jag trodde lukten trängt ner i trossbottnen och för evigt skulle plåga oss.

Köp hyacintlökar! Ser ni tazettlökar så titta åt ett annat håll!
Om ni inte gillar kattpiss, förstås....

15 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har gått på det där med tazettlökar. EN gång. Aldrig mer... Har ett enda hyacintglas, ska nog leta rätt på det. Billighetsvariant... inte alls vackert.

beerbelly sa...

Hehe jag är nog inte i farozonen men bra råd ändå.

Lena sa...

Jag ska plocka fram mitt blå hyacintglas, en hyacint borde jag klara. Pappersstrutarna ja,dem kommer jag i håg. Skönt att slippa faktiskt. Tazetter är som buxbom inget att ha inomhus.

Frukostflingan sa...

Jag har aldrig prövat med någon av sorterna, men jag har faktiskt ett gammalt ärvt hyasintglas någonstans. Kanske dags att pröva för första gången!

Lilla B sa...

bloggblad: Märkligt att tazettlökarna säljer så bra. Man köper ju bara en gång, precis som du.
De där färdiguppdragna minivarianterna luktar kanske bara miniilla....

Lilla B sa...

beerbelly: Man kan alltid ju lagra in goda råd inför framtiden...

Lilla B sa...

panter: Jasså buxbom är samma lukthelsicke! Visste jag inte.
Pappersstrutarna trillade jämt av eller satt på sniskan. Till vilken nytta då, kan man undra.

Lilla B sa...

frukostflingan: Det tycker jag absolut att du ska göra. Men sätt för all del hyacintglaset en bit bort från tangentbordet ;)

Dubbelörn sa...

Tack o lov för bloggarna!!!

Här har jag läst om de ljuvligt doftande tazeterna. Skulle precis iväg imorgon o best fr min blomsterhandel men tack o lov att jag är med i cybern... Himmel hur kan man beskriva något som väldoftande som stinker kattpink!!!! UUUääääääckkk...

Nä nu köper jag hyacinter för dem vet jag var jag har i alla fall ;)

Tack min Lilla B för infon!!

Tacksamhetskramar *skrattar*

FO - 2 sa...

Fine glass i fra 3 generasjoner.
Jeg har bare Amaryllisløker.
Misunner deg Hyasinthene...
Er allergisk. Dessverre.
De er vakre og dufter så godt! :)
Men, med allergi mister man luktesansen og den vil jeg bevare i julen... ;)

Lilla B sa...

dubbelörnen: Bloggvärlden regerar!Vilken tur att du inte hann lägga en beställning på de där kattpissblommorna.
Kattpink som juldekoration tycker jag är att överdriva....

Lilla B sa...

ida: Det är synd att så många är allergiska mot hyacinter. Och mot allt annat med, för den delen. Fast hyacinterna dofter numera nästan ingenting. Förr storknade man nästan av väldoften. Det kan bli för mycket av det goda.

Elisabet. sa...

Ja du, det minns jag, när vi surrade om tazetterna! Med en kund i affären pratade jag om just detta idag ..-)
Kattpisslukten.
Vedervärdigt!
Och som jag skällde och gormade på våra katter... innan jag begrep vad det var...-)

Lilla B sa...

elisabet: haha - stackars katter! Undrar hur många kattskrällen runt om i landet som får skäll alldeles i onödan nu till julen.

Anonym sa...

inspirationen rann till så jag har grävt fram mitt hyacintglas. Ålder obekant ty det fanns i mitt förra hem innan jag kom dit. Köpte en liten hyacint idag och slog till med en amaryllis också. Pris 5 kr -resten en blomstercheck som jag fick när jag fyllde år