lördag, april 14, 2007

Tidsoptimist

Jag tycker illa om själva ordet tidsoptimist. Det låter så otäckt hurtigt.
En jäkla felräknare på tid passar bättre. Så känns det iallafall.

Har jobbat med högt tempo hela dagen. Trots det är jag inte klar med storstädningen av växthuset. Det kom lite annat emellan. De växter jag grävt ner i markbädden under vintern har jag satt i krukor. Sen var jag tvungen att plantera om alla tomater, paprikor och all basilika. De tittade så sorgset på mig och behövde större krukor och mera jord. Trångboddhet gillas av ingen. Det blev omplantering istället för såptvätt. Levande går före dött. Enkel prioritering. Trodde enfaldigt nog att jag skulle hinna såväl omplantering som såptvätt.

I morgon fortsätter jag i växthuset.
Just nu känner jag mig nätt och jämt levande.

8 kommentarer:

Lena sa...

Du är himla flitig! Klart att växterna trivs hos dig, ny jord och kruka när man känner sig i behov av förnyelse. Har just inte fått så mycket gjort, men dan gick ändå. Så kan det ju vara ibland.

Lilla B sa...

panter: Idag känner jag mig verkligen flitig som en myra. Och ändå är bara hälften gjort. Får väl ligga i som attan i morgon också. Fleecetröjan kom av i värmen, förresten.:)

Lena sa...

Min med, men det är kanske inte så förvånande :)

Anonym sa...

Hurtigt är det väl inte... det är ju de som alltid kommer för sent, som är tidsoptimister (tidstjuvar för oss som fått vänta :)

Lilla B sa...

hannele: Optimist är för mig ett positivt laddat ord men kominationen med tid blir inte bra.

Anonym sa...

Jag föredrar ordet "tidsoptimist" när det gäller mig själv...fast egentligen vet jag ju att jag beräknar tidsåtgången fel ibland... Men nån hurtbulle känner jag mig inte som. Jag har i alla fall insett att jag inte kommer hinna att plantera om mina inomhusväxter den närmsta veckan heller. Men de ser ut att trivas ändå tack och lov.

Lilla B sa...

pallas: Så länge de trivs är det väl ingen fara. När de tittar sorgset på dig är det dags att muntra upp dem med mera jord.

Anonym sa...

Jag är svag för sorgsna växter. Kan inte låta bli att engagera mig om jag ser en ledsen växt nånstans. Börjar ibland dela ut skötselråd oombedd. Måste sluta med det.