torsdag, april 12, 2007

Nu kommer det reklam

Lyssna till Odla med P1! Gör det! Det blir enklare, bättre och ännu roligare i trädgården. Tre bra saker på samma gång. Ett odlingens Kinderegg.

P1 är min absoluta favoritkanal och har alltid varit, dessutom. Dessvärre kommer det ett kanalens bottennapp numera vid tretiden. Ett så bedrövligt uselt att jag inte ens vill skriva det här.
MEN! Odla med P1 har allt som en trädgårdsintresserad kan önska. Maj-Lis Pettersson har svar på lyssnarnas frågor och delar med sig av kunskap. Lyssna! Det säger jag bara. Tjatar gör jag, förresten.

I det första programmet fick jag lära mig något nytt. Något helt avstressande, dessutom. Bakpå fröpåsarna står det när man skall börja förodla. Det brukar vara ett streck som går över två månader. Vi som bor lite kyligt till, Mellansverige och uppåt, skall använda oss av den sista förgroningsmånaden. Inte den första.
Så förträffligt. Plötsligt ligger jag helt rätt i tiden.
Det trodde jag aldrig skulle hända......

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Jag har svårt att komma ihåg tiderna, men nu såg jag att det ju går att lyssna på nätet. Tack för tipset!

Maj-Lis Pettersson kommer vi att ha som lärare på utbildningen jag går. Så det är lite kul att höra vad hon har att säga... :)

Lilla B sa...

ronja: Maj-Lis Pettersson din lärare? Jag är grön av avundsjuka. Illgrön.

Bloggblad sa...

Jag kan gissa vilket program du menar - jag blir alltid tvärarg när jag hör rösten och slår av. Hur i hela fridens dar kan man sabla ner en fin kanal med sånt?

Lilla B sa...

bloggblad: Jag slår också av när jag hör AL. Hysteriskt flabbtrams. Jag vill lyssna på människor som förmedlar intressanta saker och dessutom lyssna på röster som låter bra. Vilket sabla nerköp att ha tagit över henne till P1.
Vad grinig jag låter....

Anonym sa...

Jag gillar också P1. Förut lyssnade jag på Trädgårdsdags, men "Odla med P1" är bättre. Jag har lyckats undvika Annika Lantz i P1 än så länge. Tycker hon är jobbig.

Lilla B sa...

pallas: Jag lyssnade också på Trädgårdsdags när det gick. Men jag tappade lite intresset för programmet de sista åren. Tyckte att de blev så förutsägbara och att de stelnat till i sin form.
Kunskapsprogram UTAN skräniga röster är favoriter!

Anonym sa...

Ja, det blev mycket upprepningar de sista åren. Gillar inte heller skräniga röster. Är rätt känslig för gälla röster faktiskt. Vissa personer klarar jag bara inte av att lyssna på om de har gälla röster. P1 är min favoritkanal. Radion står alltid på den kanalen hos mig. Man lär sig enormt mycket!

Lilla B sa...

pallas: P1 gäller på min radio i köket. Den som inte ändrar tillbaka efter lyssnande lever farligt...
Kör mycket bil både till jobbet och även i jobbet. Då förgyller P1 min restid. Men jag är gramse på Sveriges Radios ledning som skyfflat bort Naturmorgon till P4 och dessutom späder ut programmet med musik.

Bloggblad sa...

Jag gissar att man fjäskar för den populära lyssnar/tittargruppen "unga vuxna" - det mesta verkar gå ut på att tillfredsställa dem. Jag prioriterar tystnad, men om jag lyssnar så är det på p1 - och blir alltmer besviken.
Jo - Ring så spelar vi håller kvar vid min åldersgrupp - det lyssnar jag alltid på. (Fast jag missar förstås första timmen :)

Lilla B sa...

bloggblad: Folkbildningsprogram är ju populära i tv. Att man inte ser till att göra de goda radioprogrammen mera kända istället för att låta skränmadammer fördärva talkanalen.