lördag, april 21, 2007

Lördagsläbb

Monsterkatten kom in med 4 stora fästingar.

11 kommentarer:

Lena sa...

ja, nu börjar det eländet. Här hemma tycks fästingbortplockaransvaret bara ligga på mig. Å andra sidan tycks de vara ett av de säkra vårtecknen.

Anonym sa...

De är ganska äckliga, fast jag blev härdad när jag hade hund och fick plocka bort alla. Det blev på nåt sätt min uppgift. Det hette att jag ju "var så bra på det"...

Anonym sa...

Å näe. Redan dax? Suck.
Bästa att fundera på vad man ska skaffa till hundarna.

Lilla B sa...

panter, pallas och ellis: Här i huset är det jag som får dra bort dem. Visst blir man lite avtrubbad men det är inte direkt lustfullt..

Jag har haft på Frontline. Katten kommer in med fästingar lik förbannat.

Ett år köpte jag något naturmedel å Lantmanna. Granngården, heter det kanske, men det var inte bra. Tror att fästingarna skrattade åt det men katten tappade pälsen därmedlet applicerats.

Varning för dylika medel!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag har också redan börjat plocka fästingar. Usch. Undrar om det finns nåt bra knep att skrämma fästingar från katter och som inte är giftigt. Katter slickar sig ju så mycket.

Lilla B sa...

linda v: för folk finns ju myggmedlet MyggaA . Det har repellerande verkan precis som när man äter vitlök eller vitlökskapslar.
Men för husdjuren känner jag inte till något.
Vore verkligen bra med lite olika varianter att ta till.

Frukostflingan sa...

Det enda medel som tycks hjälpa är att man tar dem i nypan även om det inte är kul! :-)

Lilla B sa...

frukostflingan: ja - ett prima grepp med näven är det enda som duger. Vi får väl säga att vi tar fästingen med klöver fem.

Tankevågor sa...

Usch, inte är det kul med fästingar. Vår valp har redan haft en och det lär väl bli fler.

Lilla B sa...

londongirl: Förut fanns det knappast några fästingar i våra trakter i bergslagen. Nu kryllar det av dem. Det har varit fstingfritt under kort tid. Dagen före jul plockade jag bort den sista för förra året och nu tog jag de första. 4 månader fästingfritt. Bara.

Anonym sa...

Det är en av få saker som jag INTE saknar med vår katt. (Han blev överkörd i höstas). Och det var jag som fick ta de små kräken, även de som trillade av och låg på köksgolvet.
Frontline är läskigt, tycker jag. Det stöter ju inte bort fästingarna, utan tar död på dem genom att kattens blod blir förgiftat. Så sitter det små döa fästingar i pälsen istället. Platta små äckel. Hu.