onsdag, april 11, 2007

Glömt

Alltid glömmer man något. Köpa hem ost, plocka tvätten ur maskinen eller något ännu värre.
Det är det sistnämnda jag tänker på.
Vinbärsbuskarna är nämligen inte beskurna. Jag har bara gått förbi de svarta vinbärsbuskarna utan att tänka på att de skall gallras ur inför sommaren. Det får bli nu till helgen.

För länge sen fick jag hjälp med fruktträdbeskärningen av en äldre kunnig man. Några dagar innan han kom gick jag lös på vinbärsbuskarna. Jag hade tittat i en trädgårdshandbok och tog i rätt rejält.
När äppelträden blivit beskurna stannade herr J till framför vinbärsbuskarna.
Aj, då. Nu kommer domen, tänkte jag.
- Mästerligt utskurna, sa han. Mästerligt!
Jag brukar tänka på det när jag klipper till med grensaxen.
Jämra er inte små buskar - ni kommer att bli mästerligt behandlade.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken komplimang! :)

Lilla B sa...

ronja: Ja - jag blev helt tagen. Kommer ju ihåg den 20 år efteråt. Ingen annan komplimang har levt så länge i minnet :)

Anonym sa...

Sträck på dig! Förstår att det kändes bra. Har man bara förstått vad man gjort och följt en växt efter beskärning med intresse så har man hittat koden.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Det kändes verkligen mycket bra. Intressant iakttgelse, förresten.Det du skriver om att hitta beskärningskoden. Det är ju som läskoden för barn. När man väl förstått är det ingen konst längre.

Linda sa...

Så häftigt att få sådan beröm.
Men jag hann bli nervös innan du kom fram till vad det var du hade glömt :)

Lilla B sa...

lindalotta. Visst var det häftigt!