onsdag, april 18, 2007

Narcisstobak


Förra året rekommenderade jag narcisstobak , Nicotiana sylvestris, till en god vän. Jag odlade ingen egen utan hade köpt några fina exemplar av trädgårdsmästaren. Hon köpte också.


De blev så omtyckta att hon i år drar upp plantorna själv. Jag fick en låda med småttingar idag som jag skall plantera om.

Jag tycker att fröna till narcisstobaken är luriga att så. Man tar en liten nypa av dem. De är pytte, pyttesmå. När det kommer upp småplantor märker man att man sått minst en miljon frön för mycket .


Bilden tog jag i somras och visar min narcisstobak. En närstående ynge person undrade vad det var för blomma.

-Det är narcisstobak, sa jag.

-Va?! Nazisttobak??!

6 kommentarer:

Lena sa...

:) Narcism eller nazism, det är ju en viss skillnad...

Fina blommr, sådana kanske jag också skulle ha någonstans. Har förresten köpt tre olika sorters riddarsporrar(plantor) som kommer passa finfint till de blågrå.

Lilla B sa...

panter: Jag har inte sått mina än. Har du?

Anonym sa...

De är ljuvliga...själv jar jag sått Nicotiana alata idag...de blir inte fullt så stora.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Sådana har jag sått för något år sen. Underbar doft!

Lena sa...

Nä, jag har inte sått något än alls. Ute väntar jag nog några veckor till, försådd ska jag fundera över helgen.

Lilla B sa...

panter: sådd ute är inte att tänka på än på väldigt länge.