torsdag, april 26, 2007

Libsticka

Såg ikväll att libstickan håller på att växa till sig. Några nästan rödaktiga blad skjuter upp från marken. Libstickan är en perenn kryddört. Det är ingen liten putteväxt, kan jag berätta. Den blir minst 1½ meter hög.

Förr hade man libsticka för att skrämma bort häxor. De skulle försvinna från gården om man planterade en libsticka vid ingången till huset.
Eftersom det inte är så gott om häxor nuförtiden kan man använda den som kryddväxt istället.

I Tyskland kallas växten för Maggi-ört efter buljongtärningen.
När man går förbi libstickan känns en mycket påtaglig buljongdoft.

En god vän till mig använder aldrig salt när hon kokar ris. Ett eller ett par blad från libstickan läggs med i kastrullen och får koka tillsammans med ris och vatten. Bladen ger verkligen lite sälta åt riset. Dessutom får det en ljust gulaktig nyans.

De rödaktiga bladen blir snart mörkt gröna och stora. Längre fram på sommaren kommer gulvita blomställningar.

Och vi kommer hela sommaren att ha tomten totalt häxfri.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ajaja, farligt ställe för mig det där. ;-)

Lilla B sa...

Ellis: Jaha, du! Det gäller att se upp :))

Elisabet. sa...

Ja, jag köpte en liten planta libsticka när vi en vår besökte Alnarps nånting .., en utställning med försäljning av plantor.
Helt ljuvligt.
Döm om min förvåning när den växten sköt iväg mot skyn som en raket .., den tog över helt och hållet .-)

Lilla B sa...

elisabet: Ja, den blir riktigt mäktig. Mera lättodlat får man leta efter. Och lite imponerande i sin växtkraft.

Anonym sa...

Hej Lilla B,
Stod och svor över mina helt värdelösa fönsterremsor och sa, nu djäklar! Googlade efter tillverkaren och fann dig. Använder remsor av märket DIXI. Hur kan man helt förstöra en produkt som funkat i mer än 50 år! Meningen är att de ska lossna på våren. JA det är ett vårtecken när de börjar fladdra litet! Nu sitter de som berg och färgen följer med! GRRRRR!!!
Vet någon var man kan få tag i fungerande fönsteremsor?
Vad har ddetta med libsticka att göra? Absolut ingenting (utom att jag har en som inte vill ta sig). Denna blogg var det enda som kom upp när jag Googlade. Ska jaga vidare efter den eländige tillverkaren. Har något ett gott råd så ge mig!
Gunnel
Ska jaga vidare efter den eländige tillverkaren av DIXI. MEN,

Lilla B sa...

Gunnel: Ta en wettexduk och blöt upp remsorna så lossnar de. Lite kladdigt göra men väck kommer de!

Anonym sa...

NIX lilla B. Förut kom de väck! Jag väter med wettex så det rinner nerför armarna. Därefter får man skrapa. Remsorna håller inte ihop! Det är skillnaden mot förr.
Letade vidare på Google och fann Gysinge byggnadsvård. De tycks sälja fönsterremsor. Ska testa dem i höst. Jag vet skillnaden mellan olika remsor. Hade dem i min barndom för LÄNGE sedan. Bor nu i gammalt hus och åren 1996-2004 var remsorna perfekta. 2005 blev ett hemskt gulfärgat år. 2006 års remsor blev inte gula, men lika hårt sittande. Köper mina remsor i samma färghandel, men vet inte om de hela tiden hetat DIXI.
Det är inte något man lägger på minnet om allt funkar.
Gunnel

Lilla B sa...

gunnel: Knepigt. Undrar om de haft något märkligt klister. Engångsremsor. En gång klistrat - alltid klistrat!
Mina släpper med vatten. Jag köper in så många rullar jag hittar för jag misstänker att snart tar väl tillverkningen slut. Vi är nog inte så många som använder. Jag har förresten ett fönster på bild på min andra blogg. Klicka och scrolla.