måndag, april 30, 2007

Ett år har gått

Förra våren startade jag bloggen Min trädgårdsblogg i Expressen. Jag tänkte mig att skriva minst ett inlägg om dagen under ett års tid. Det var själva formen. Innehållet skulle vara trädgården och funderingar kring odlandet. Nu har året gått till ända och första inlägget finns här:

Valborgsmässoafton

Äntligen vår!
Mot skogen ligger det lite snö kvar. Gräsmattan är fortfarande blöt. På friland kan man skymta några blad från de höstsatta vitlöksklyftorna. Rådjuren åt upp alla krokusarna, precis som vanligt. Men jag lurade dem på krokusarna i växthuset. Där blommar det fint. Våren är äntligen här!
Flugsnapparen kom igår. Tänk att flyga från centrala Afrika och när man kommer fram finns det inte en fluga att snappa.
Fyllde på med fågelfrö i automaterna - hoppas att det duger så länge.
Nu ska trädgårdsarbetet börja!


Skrivet av
LillaB den 30 apr 17:18

När jag började skriva tänkte jag att min syster i Vallentuna skulle bli den enda läsaren. Men det blev fler och ännu fler. Till och med kommentarer fick jag till min mycket stora glädje. Och förvåning. Eva var bland de första att kommentera. Slottsträdgårdsmästarens synpunkter har jag glatt mig åt. De båda var med från början. Sen har det kommit fler och fler. Tack alla!

Vem kom med skällekommentarer om att man inte ska sitta och häcka på Expressenbloggen om inte Mamselamsen? Hon hjälpte mig att byta till den här. Tack för det!

Hela sommaren hade jag trädgårdstext och bild i huvudet. Åh, så roligt jag har haft. Under vinterhalvåret har jag jagat planscher och granrisbockar med min kamera. Och sedan jag fick höra att sjöbilderna var fina, ja då utvidgade jag min trädgård avsevärt. Även om trädgården är stor ryms det verkligen inte sjöar i den.

Men nu har året gått och jag antar att jag skulle upprepa mig, tjata, bli trist och trälig om jag skulle skriva om mina blommor och grönsaker en gång till. Därför väljer jag att sätta punkt idag för den här bloggen. Jag tar inte bort den men jag kommer inte att fylla på med mer. Jo, förresten. En hänvisning till den nya skall finnas högst upp.

Eftersom det är en sann fröjd att bara skriva så fortsätter jag med Växthusbloggen. Det blir en synnerligen nischad blogg. Allt utspelar sig i ett inglasat/plastat rum på 15 kvadrat. En del har kanske märkt att jag smugit igång den. Bloggen kommer att finnas i sin tänkta form under odlingssäsongen 2007. Många bilder och så text därtill har jag tänkt mig.

ALLT skall visas. Ocensurerat. Blir det missväxt, ohyreangrepp eller annat elände så kommer det i bild. Fast helst vill jag förstås att det ska bli lika paradisiskt som vanligt.

Jag skulle bli glad om du som läser här följer med mig in i mitt växthus!

Och sen har jag en liten förfrågan. Vilka är ni läsare som hittat hit och som till min glädje återkommer gång efter gång? Ni som läser men inte kommenterar. Jag blir så fasligt nyfiken...

Tack alla för ett makalöst roligt bloggår!

På återseende i växthuset!

15 kommentarer:

Bloggblad sa...

Då ska jag hänga med in i växthusbloggen - jag tycker det är bra när folk har EN blogg.

Jag tycker så mycket om att läsa om fina trädgårdar och lyckad växtlighet - själv har jag inte så mycket sånt att komma med - men jag njuter av andras.

Ska bli intressant att se om du får svar från dina hemliga. Jag har ett hundratal som inte alls hör av sig och jag är så nyfiken på vilka de är. Men inte tillräckligt nyfiken för att leta efter ip-nummer.

Anonym sa...

Jag följer med.. för mycket kan hända i glashuset.. =) o det var väl tur du startade en ny blogg.. när du skrev att du satte punkt tänkte.. kära nån..!!! =) / åsa

Lilla B sa...

bloggblad: Välkommen in i min lilla plastlåda! Mycket kan man tränga ihop på liten yta. Och det är koncentrerad glädje.
Jag tror inte att så många av hemisarna ger sig tillkänna. Men jag är mycket glad över att det finns läsare. Trodde aldrig det.

Lilla B sa...

åsa: Välkommen in du också! Dörren till växthuset står öppen så man bara kan slinka in :).
Nu är det växthuset som gäller.( I bloggväg, alltså)När hösten kommer har jag kanske andra idéer.

l*eva sa...

*...klart man hänger med...* in i Växthuset!

Jag går nog in på Dina bloggar 2-3 ggr/dag.
Inte alltid att jag kommenterar...Ibland är jag nyfiken bara...men i´bland räcker bloggen i sig. Kommentarer onödiga.

För mig är Din Blogg en LäroBlogg...jag har lärt mig så Mycket. Bilderna talar ofta för sig själva!

Trevlig 1:a Maj!

Anonym sa...

Klart jag hänger med till nya bloggen! :-) Säger en inte så hemlig bloggläsare...

Anonym sa...

Jag hänger också på! Som någon annan skrev gillar jag dina lärorika inlägg och betraktelser.

Annika sa...

Jag tycker om dina bloggar. Mysiga! Älskar dina sjöbilder!
Jag hänger med i fortsättningen också, be sure of it ;-)

Anonym sa...

Hej, jag är en av de som läst din blogg under en längre tid, men inte kommenterat den. :) Jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag hittade hit, men jag har länge haft den som favorit och kikar in då och då. Jag har redan hunnit vara in och kika på växthusbloggen och återkommer säkert.

JULIEK sa...

Jættegrattis med ett år som bloggare, men uff så redd jag blev nu nær du sier du skal sluta med denne bloggen. Tur iallefall at du fortsetter med væksthusbloggen. Du vet jo at jag sedan jag selv børjade blogga har fulgt denne bloggen jæmt, så lilla b får inte sluta. Skal gjøra om linken din til væksthusbloggen så følger jag deg på den. Och meg vet du ju hvem er, ja er inte så hemlig av meg he he : )

Anonym sa...

Det blir lite tomt om du slutar här men jag förstår om du vill lägga all kraft på växhusbloggen som jag kommer att följa hela tiden. Huvudsaken är att du inte slutar skriva....jag tycker om det du skriver och du skriver bra. Som du sa ska du inte ta bort den här bloggen...du kanske tänker om framöver. Som sagt...jag följer med in i växhuset.

Lena sa...

Växthusbloggen eller Lilla B, det är alltid lika trevligt att läsa, så mig blir du inte av med!
Håller med Eva, jag lär mig jättemycket.

Lilla B sa...

Tack för alla vänliga ord!

När jag läst igenom allt som skrivits här på kommentarssidan blir jag både mycket glad och fasligt uppmuntrad att skriva vidare i växthuset.

Väldigt trivsamt att ni kommer med dit allihop. Jag har gott om plats det ser ni ju själva.

Inte var det några fler Hemlisar förutom Åsagåsa som visade sig. Men även den mest tystlåtne är välkommen att läsa! Man måste sannerligen inte kommentera.
Det är förstås alltid roligt med kommetarer och ibland lever kommentarssidan sitt eget liv.

Och bloggen får ligga kvar. Låt oss kalla det i träda. Det låter bra när det gäller en trädgårdsblogg. När Växthusbloggens säsong är över och skrivlusten finns kvar så....

Anonym sa...

Hej från bettankax som tittar in lite då och då! Följer med in i växthuset. :)

Lilla B sa...

Hej bettankax! Välkomen med in i växthuset och roligt att få ett läsaravtryck!