söndag, april 15, 2007

Söndag morgon

Fåglarna sjunger och solen lyser. Såg från sovrumsfönstret att den jämrans snösträngen ligger kvar i skuggan av uthuset. Om man tittar på en växtzonkarta syns det tydligt hur växtzon 5 går ner en bit i Västmanland. Just där snön ligger kvar är det nog en ännu eländigare växtzon.

Tänk om man för rättvisans skull kunde vända på zonkartan under några år. Odlarna i Björkliden skulle få den lättodlade zon 1 och kunna trycka ner vilka fröer som helst. Det kan man väl göra nu också. Skillnaden är att allt skulle ta sig och blomstra.
I Slottshagen i Helsingborg skulle scillan inte göra marken blå förrän långt framåt sommaren.

Alla vill nog inte byta, förresten.

Idag ska jag fortsätta i växthuset. Viljan och musklerna är inte riktigt överens, om man så säger.
Men det blir som jag bestämt.

6 kommentarer:

Lena sa...

Annars kan jag rekommendera en Baden-Baden.:) Jag ska tänka på dig, när jag tycker att krattning och rabetter är slitsamt.

Lilla B sa...

panter: här har det slitits, vill jag lova. En stund i en Baden-Baden hade jag inte tackat nej till.

Anonym sa...

Jo, det är orättvist för odlarna i detta avlånga land. Vore inte mer än rättvist om man kunde vända på zonkartan ibland...

Lilla B sa...

pallas: Visst skulle det vara fiffigt!

Anonym sa...

Det finns dem som vänt på zonkartan. Kanada närmare bestämt. Där är zon 1 kallast och zon 5 varmast.
Bra att veta om man tänker köpa plantor därifrån. Det finns en väldigt trevlig hemsida www.gardennorth.com som man kan beställa växter från via nätet.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Det där visste jag inte alls. Alltid lika skoj med något nytt.