lördag, juni 20, 2009

Midsommardagen

Liljebaggarna har knappt visat sig i år. Trodde att vi möjligen var förskonade. Men inte då. Idag hittade jag mängder av deras tjocka larver. På undersidan av liljebladen sitter de i kolonier. Inne i en grön kladdig klump hittar man själva larven - en lätt orange, trind sak.
Det är bara att klämma ihjäl om man vill ha liljebeståndet kvar.

Ni som läser här och som också tror att liljebaggarna knappt finns i år: inspektera era odlingar!
I morgon kan det vara för sent!

17 kommentarer:

Malin sa...

Jaha...då har de tagit sig norrut i alla fall...Här har de kalasat hur friskt som helst och de ägnar sig åt grovhångel helt ohämmat...Jag klämmer ihjäl dem och liljorna verkar ha klarat sig detta året också...
Nu tror jag på värmen för prognosen är kollad.

Kram från Malin

Hannele på Hisingen sa...

bra tips.

reneesfotoblogg sa...

Ska ske! Och inte nog med det, nu är dom andra förbannade kräken på frammarsch också, efter allt regnet. De bruna marodörerna! Nu är det krig!
mvh R

cS sa...

Fy bövelen, tur att man ännu inte kommit igång med liljor i trädgården. Ha en skön sommar /Claus

Lilla B sa...

malin: Men visst är det ett äckligt kladdgöra att ha ihjäl de där baggarna? Usch. Har också kollat väderprognosen: värme på onsdag. Äntligen.

Lilla B sa...

hannele: Ja - det vore ju trist om larverna hann sluka liljorna.

Lilla B sa...

renee: Stackars människa! De otäcka slemkrypen. Fy attan - är mördarsniglarna på gång? Än så länge har vi inte sett till någon här, men jag förstår att det bara är en tidsfråga.

Lilla B sa...

cs: Ha en skön sommar du också!En klar nackdel med liljorna är just de där bedrövliga angreppen. Men å andra sidan: finns det något vackert i trädgården som inte har någon angripare, tro? Knappast.

Bloggblad sa...

Nix. Här har jag slagit igen all form av liljeodling. De första åren här hade jag ljuvliga bestånd, men sen förlorade jag kampen mot baggarna.

Däremot är physalisen i full gång. Var lite tidigare med omplantering i år. Och squashen ser ut att kunna ge mat för hela hösten.

och en planta med körsbärstomat har jag i pensionärskuvösen. Men jag blev aldrig klok på om jag skulle noppa bort skotten. Ska jag väl inte, va? Då blir det ju knappt nåt alls.

Lilla B sa...

bloggblad: När det blir fler baggar än liljor är det säkert klokt att slå igen den odlingen.
Kul att physalisen tar sig! Och squashen med.
Har du någon aning om vad körsbärstomaterna heter? Det skulle göra det lättare att uttala sig. Men antagligen är det en kruktomat eller en busktomat du köpt. I så fall tar du bara bort de skott som du tycker gör växten för tät.

l*eva sa...

Förlåt, eller...men jag har aldrig sett ett liljebagge!

Kanske för att jag aldrig odlat liljor?
Bara köpt blommande i Blomsteraffären... ;)

Lilla B sa...

l*eva: Men käre värld!! Ska jag skicka dig några till påseende ;)?

Bloggblad sa...

Ehehm... namn... näe. Men den är ganska tät som buske nu, så jag kanske ska ta bort nåt lite då så att den får ljus och luft. Växer som tusan gör den. (inte trodde jag att det fanns olika sorter... affären hade bara en och expediten kunde inget - det är egentligen bara en vanlig blomaffär)

(Fick nästan rätt verifiering: forsalis...)

Kersti sa...

De finns, jag har sett dem:( det verkar inte spela någon roll hur man plockar och plockar de dyker hela tiden upp nya.

l*eva sa...

lilla b: Nej Tack! Skicka inga baggar åt mitt håll!

**-det jag inte sett, finns inte**
:o)

Lilla B sa...

bloggblad: Om den växer för yvigt kan det vara bra att stötta upp med bambupinnar. Bra om det kommer åt sol o luft överallt så knipsa du så mycket som du tycker behövs och som gör plantan fin dessutom.

Lilla B sa...

kersti: Nä - ibland kan man förtvivla. Förra året var ett sånt i mina odlingar men i år är det betydligt lugnare. Men de finns, de rackarns liljebaggarna. Jag ser deras tjocka larver ...