tisdag, augusti 01, 2006

En liten klar till potatisen?


Jo tjena. Det blev ett helrör! Hela regnmätaren blev full med vatten.

Regnet öste ner hela natten. Fönstret hölls öppet och det var som att sova vid ett vattenfall.
Natten kändes ljum - termometern visade som lägst 17 grader.

Regnmätaren är graderad till 40 mm men det ser ut att ha gått i 50 mm, minst. En insekt simmade runt på ytan.

Nu lyser solen, det är hög luftfuktighet, skogen riktigt ångar.

Kantareller. Jag säger bara: smörstekta kantareller...

Nu är de säkert på gång.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Kantareller! Åh, vad jag längtar ut i skogen. Undrar hur mycket regn det ska behövas för att svampen ska knubba till sig lite...

Lilla B sa...

jag tror att den är på G alldeles snart

l*eva sa...

Lyckliga Ni, som KAN bege Er ut i Kantarell-skogen, när det bär sig...
Jag måste: 1. Ha GPS-sändare med mig
2. Dubbelslipade glasögon...jag har ALDRIG sett en enda svamp, vid mina skogsbesök.

Lilla B sa...

Ena svampstället är så nära att man kan stå vid tomtgränsen och kasta in dem på verandan. Det klarar man utan GPS! :-)

Det är verkligen livskvalite att bo som vi gör. Men det har sina avigsidor också. Det kan inte förnekas

Linda sa...

Har aldrig plockat svamp, vågar helt enkelt inte. Jag är så rädd för att få tag i någon som inte är ätlig. Jag har varit matförgiftad en gång (dock ej av svanp) men det vill jag aldrig mer råka ut för.
Har kalast på smörstekta kantareller idag ändå, torghandel... :-)

Linda sa...

... inte av SVAMP heller...

Vi på Kantarellen sa...

Tror du det räcker för att väcka dem till liv?

Jag.. jag väntar på massor med regn i höst, så skogarna kryllar av trattisar och taggsvamp

Anonym sa...

Jag och maken går ALLTID vilse när vi plockar svamp. Men nu har vi gått vilse i samma skog så många gånger att vi börjar hitta... :) Vi brukar få gå låååååånga promenader för att komma tillbaka till bilen.
PS! Jag menar verkligen ALLTID!

Lena sa...

Jag ser att du har gröna fingrar - de påverkar säkert kantarellerna också...säg som det är du har tama kantareller.

l*eva sa...

Just precis så...lindalotta...att plocka Svamp på Torget...känns både säkrare och det ger oftast *resultat* *L*

Karin sa...

Hm...kan man odla kantareller i trädgårdslandet.... :)

Lilla B sa...

mamselamsen: jag tror att det blir en fin svamphöst - särskilt för lite senare sorter. Du kommer absolut att kunna hitta trattisar! Det är mycket få år man inte hittar dem. Till dess har det nog regnat mer än vi vill....

Lilla B sa...

ronja: köp er en liten bärbar GPS ellr rentav en gammeldags karta! Det finns svamp överallt! Fast en del r inte så bra att stoppa i sig. Vi borde lära av finnarna som tillagar svamp på helt annat sätt än vi gör och som kan ta tillvara på sorter vi dömer ut som oätliga. Och de verkar leva o ha hälsan i Finland.

Lilla B sa...

lindalotta: Gå en svampkurs!! Det startar alltid nu i slutet på höstarna. Man lär sig mycket. Om man lär sig bara två nya sorter per år och blir bergsäker på dem - ja då klarar man sig långt

Lilla B sa...

panter: du har faktiskt rätt. Ett av mina ställen är så nära att jag några år har gått dit och vattnat med kanna. Smugit dit, vill jag säga.

Lilla B sa...

eva: torget är kanske bra om man bor på Arlandas landningsbana. Där är det väl tunnsått med kantareller. Farmor än?

Lilla B sa...

Karin: Den dag jag ser kantarellsporer till försäljning då kommer jag att armbåga mig fram och slåss för en påse!!

l*eva sa...

*L*
Kan meddela...lite snusförnuftigt, att:
Kanske inte just den betongklädda landningsbanan är något direkt *svampställe*, men *de säger* att precis vid utkanten av banorna...är det finemang för all möjlig växtlighet...dessutom är det MYCKET rika Fågelmarker.
Men äta...glycolinpregnerade svampar därifrån...yäckkkkk.
Köper de från Estland istället...(det jag inte VET, far jag inte illa av...(kanske...))

Lilla B sa...

eva: nä passa dig för impregnerade svampar!
jasså - det är så rikt fågelliv där runt Arlanda. Det hade jag ingen som helst aning om.
Har väl lite fördomar här ute i skogen.......

l*eva sa...

Ja, jag undrade också...en gång i tiden, men då sa en *expert*...att fåglar bryr sig inte så mycket om flygplanen. De är t o m så ju, att det finns en/två människor, som åker runt och skrämmer i väg fåglar...så inga incidenter ska ske. Det finns en amerikansk flygbas-någonstans-där albatrosser bestämt sig för att HÄCKA...vilket är ett problem för piloterna!
Albatrosserna bryr sig inte ett smack.