torsdag, november 06, 2008

Älskar du lukten av kattpiss?


Om man händelsevis gör det stundar snart härliga tider. Man behöver inte ens ha en katt.

Jag gick en gång i småskolan utanför Falkenberg hos den snälla fröken Nilsson. När julen närmade sig skulle varje unge ta med sig en tazettlök till skolan. Lökarna planterades, vattnades och växte rejält. Jag kom ihåg doften från de utslagna blommorna som så god, så god.

Tänkte mig för något år sedan att få återuppleva detta. Tänkte mig att hela huset skulle fyllas av den goda blomdoften. Åh, att få mötas av utslagna blommor och den mest himmelska väldoft när man kommer hem och öppnar ytterdörren! Åh, så jag drömde om dessa ljuvligheter som snart skulle komma.

Om EN blomma doftar gott hur skulle då inte trettio blommor dofta? Det kunde jag minsann lätt räkna ut.

Gick den väldoftande drömmen i uppfyllelse?

Nä.

Blommorna stank kattpiss så starkt att jag misstänkte att odören skulle bita sig fast i tapeterna, tränga ner i trossbotten och väva in sig i mattorna för evigt.
Äckligt, äckligt, jätteäckligt.

Satsa på tazetter kan den göra som längtar efter kattpiss.
Vi andra väljer hellre hyacinter eller amaryllis.

18 kommentarer:

Elisabet. sa...

Precis!

Jag hade tittat i Sköna Hem och alla möjliga tidningar och överallt Tazetter i vackra glaskrukor, så jag köpte jag med.
Flera stycken!

Sen sa jag till exet att våra katter hade kissat inne och vi letade och letade och letade .., tills vi ...!

Just det.

Aldrig mera.

Lilla B sa...

elisabet: Just det och precis så!
Från den här bloggen kommer endast sanningens ord!

Och in i huset här kommer katterna men inga tazetter!

Jo sa...

Ah, tack för tipset/Upplysningen! Bra att veta!

SqZ sa...

Så trist! Jag som också drömt om en massa tazetter i en stor skål på bordet- så där tidningstjusigt :-) Inga kattpissblommor för mig. Köpte faktiskt mina första amaryllisar idag. Kunde inte stå emot trots att jag har ett helt gäng lökar i källaren som borde väckas till liv.

Bloggblad sa...

Jag har också prövat... en gång.

Lilla B sa...

jo: Mm. Gör inte om mitt misstag!

Lilla B sa...

sqz: De skulle ha doftbilaga i tidningarna! Jag har hört talas om luktfria tazetter men har aldrig stött på några.

Lilla B sa...

bloggblad: !! :)

Tankevågor sa...

Jag provad jag med en gång och mina stackars katter blev också oskyldigt anklagade.
Aldrig mer här heller. Hur kan en sån söt blomma lukta så hemskt och hur kan folk ens vilja ha dem?

Kan ingen odla fram en utan den där doften, det vore väl bra.

aurorabuddha sa...

Omg. Det luktar som pa var front porch, then. ;o)

Jag har ett ljus som doftar helt underbart av hyacint. Jag gillar inte doftljus - nog ska dom vara bra for att jag ska ha sant hemma - men den har ar fantastisk:

http://www.candledelirium.com/Seda-France-Candles/Seda-France-Hyacinth-Candle/

Hyacint ar varblomma har i upp-och-ner-vanda varlden...

Lilla B sa...

londongirl: Det vore väl ett lovvärt exempel på växtförädling som även de i onödan beskyllda katterna har glädje av.
Trevlig helg!

Lilla B sa...

aurorabuddha: Då kan du tänka dig hur det stank från vår fönsterbräda... Urk.
Hyacintdoftljus låter avsevärt mycket bättre!
När hyacinterna blommat ut efter julen låter jag lökarna ligga och torka. Sen planterar jag dem i växthuset. Våren därpå har jag blommande vårhyacinter. Inte så dumt att återbruka dem!

Maria Berg sa...

Vacker bild på första isen och jag håller med dig jag tycker inte om den doften hellre. MB

Lilla B sa...

mariaberg: Roligt att du gillar isbilden. Den är så knepig att ta eftersom vägen går alldeles vid sjön och det finns ingen möjlighet att stanna. Så det blir ett snabbknäpp genom den nervevade rutan när bilen nästan står stilla. Och sen fort iväg innan jag hinner bli ikappkörd av en timmerbil.
Vad gör man inte...

Anonym sa...

Det är lite märkligt det där - alla tidningar skriver om de vackra och väldoftande tazetterna. Men jag har också provat och håller med - de stinker! Finns det folk som tycker att de doftar gott, eller lurar de nya människor varje år?

Lilla B sa...

katarina: Jag tror att de skriver av varandra! Vi som drivit upp de jäkla lökarna vet att de stinker!

Hedgren sa...

Jag har haft tazetter en jul och de doftade helt underbart - nästan bedövande!
Finns det månne olika sorter?

Lilla B sa...

hedgren: Parfymerad plast?