onsdag, juni 04, 2008

Växthuset en tidig morgon


Så här ser det ut, mitt växthus efter gårdagens insats. Tittade in tidigt i morse innan jag åkte till jobbet. Alla växter hade klarat utplanteringen.

Till vänster hänger de tomma hängamplarna. Har köpt kokosinsatser till dem istället för att ta mossa i skogen och bli bepissad av myror. Jord är också hemfraktad. Nu återstår att välja blommor och hänga dem på verandorna.

Till höger har jag fortfarande kvar trådhyllorna med småplantor.

Den som läste min Växthusblogg förra säsongen känner kanske igen den blommiga duken.
Vissa saker i livet är beständiga.

Välkommen in!

10 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Tack för titten =) Jag glömmer inte din Basilika som du hade i fjol.... vattnade mina två små futtiga krukor i går - ingen fart på dem här. Önskar dig en trevlig helg 8`)

Malin sa...

Så gott att se ditt växthus igen...och dessutom att det ser ut som om växtkraften ser lika dan ut som hos mig...Jag har haft hjärtat i halsgropen då jag titat in och kollat mina gurkplantor et slag nu men de är på G nu och verkar ha accepterat att de fått en massa go jord runt fötterna och ser nu pigga ut...
Din arbetskamrat är som jag har varit tidigare år...allt bom blivit lite för mycket av har jag cyklat iväg med till jobbet ch skänkt bort...Har blivit kallad för "hon med mobilt växthus" och det var det året jag satte tomatplantorna som var rätt höga i cykelkorgen och for iväg...de skymde sikten för mig så det såg nog mer ut som en cyklande buske då jag kom farande...men allt går...Detta året har jag varit brutal mot mig själv och inte sått lika mycket och därmed sluppit en massa stress.

Kram från Malin

Anonym sa...

ååå va fint det ser ut , jag vill oxå ha ett växt hus, men tiden räcker tyvärr inte till, får ta det när trollen blivit några år äldre och jag några år klokare =)

mammamillas.blogg.se

FO - 2 sa...

Takker for titten, jeg også. :)
Spennende. Her kommer det til å bli frodig og fint, om ikke lenge.
Lykke til med blomstervalg.
Duken er fin den.
Slik skal det være. :)

Anonym sa...

Det ser verkligen inbjudande ut. Fram med vinglaset och en karaff svalt vitt vin till helgen!
Hur bär du dig åt för att få en så tät och fin samling liljor?
Jag har härmat dig och planterat några liljor även i mitt växthus. De drar iväg på höjden, långa och smala, men med flera knoppar.
Den längsta når mig till näsan, vilket inte alls är nödvändigt. De doftar nämligen så underbart och starkt att doften fyller hela växthuset och ett gott stycke utanför och tyvärr skrämmer iväg far i huset.
GJ

Lilla B sa...

lotta: Den basilikan var magnifik - jag kommer inte heller att glömma den. Det finns fortfarande mycket kvar i frysen.
Tack detsamma - trevlig helg!

Lilla B sa...

malin: Mina gurkplantor är väldigt små än så länge men de brukar skynda på så fort de kommer i god jord.
Då har vi kommit till vett och sans båda två - jag har också minskat ner sådden eftersom det blev alldeles tokmycket.

Lilla B sa...

mamma milla: Jag längtade efter växthus i många år men tyckte inte att jag orkade satsa på ett med tre småungar hemma. När de växt upp så blev det slutligen ett växthus på gården.
Du ska se att det blir detsamma hos dig. Och stallgödsel har du inom räckhåll. Lyckost!

Lilla B sa...

ida: Det känns bra när allt förarbete är till ända och växthuset är i gång på riktigt. När till och med duken är på plats.
Trevlig helg!

Lilla B sa...

GJ: Vin i växthuset? Det ska bli. Jag ser det som en direkt ordination.
Liljorna gör jag alls inget med. De förökar sig rätt duktigt så jag antar att de trivs med min obefintliga skötsel. Jag håller undan liljebaggarna, de röda jäklarna. Här krossas såväl baggar som larver utan prut. Det blir kladdigt och oaptitligt om tassarna, men va fan.