lördag, juni 28, 2008

Blåsor i händerna

Inte har jag fått såna efter alltför hårt arbete - ånej. Däremot får jag lite ont i händerna när jag bryter av tomaternas tjuvskott och håller på med uppbindning av plantorna. Det är inget nytt för året, det brukar bli små svidande och kliande blåsor av växtsaften.

Eventuellt skulle jag kunna använda sådana handskar som sköterskorna använder vid provtagningar. Men det bär emot att dra på mig dem.

Vattnade ute i växthuset nyss och försökte tänka till. Om jag häller upp vatten i en hink som står därinne och har en handduk därtill så kan jag ju tvätta av mig så fort jag tjyvat tomaterna.
Så får det bli. Försöka duger alltid.

Nu har jag både en avdelning i växthuset för att sitta och koppla av i och en tvättavdelning.

Det tar sig!

14 kommentarer:

Rosengeranium sa...

Schysst! Lägg till en divan också så har du fullt kit. (Tänkte säga kök, men det passar liksom inte - man äter nog hämtmat eller serveras av en butler i sitt växthus.)

Lilla B sa...

rosengeranium: När växthuset byggdes bad jag Husbonden att dra in el. Gärna två uttag sa jag, mest på skämt. Ett för värmefläkten och ett för kaffebryggaren.
Och se på själva attan - han satte verkligen in två uttag.
Jag kan ha en köksavdelning light!

Vi på Kantarellen sa...

Fiffigt!

Nu fattas bara bredband.

Jo sa...

Jag har bara busktomater, så jag har inte behövt bekanta mig med växtsaften ännu. (Man ska visst inte tjyva sådana, ha jag förstått). Är det den ludna tomaten som pysslas om? :)

Anonym sa...

Ursäkta en novis på tomatområdet men är det vetenskapligt belagt, att en ordetlig tjuvning endast kan ske medelst fingrarna? Praktisk som jag är, när jag inte är opraktisk iallfall, skulle jag på de bestämdast anbefalla användandet av sax. Då skulle du förstås bli tvungen att inteda frisörsalong i växhuset också....

Lilla B sa...

mamsen: Trådlös i Växthuset! Vilken grej!!

Lilla B sa...

jo: Jag har bara högväxande tomater som måste tjyvas. Nej, förresten - en liten rackare i kruka också.
Ett litet tips fast du inte bett om det: man kan behöva tjyva även busktomater - de kan bli alltför vidlyftiga annars.

Lilla B sa...

ruben: Nej,nej. Inte måste man gå handgripligen tillväga. Det går säkert med sax. Frisersalong, sa du. Men jag har ju nästan behov av en rakstuga om Angoratomaten blir alltför skäggig.

Anonym sa...

Tack så mkt :)
ja du är så välkommen så.
Hoppas att du har haft en riktigt skön dag !

Anonym sa...

Fattas bara ett litet pentry och vips så har du nästan allt...Finns visst helt slutna dasssystem som förbränner avfallet så det går direkt ut i trädgården om man så vill..Du behöver alltså inte lämna växthuset...kan ju alltid ringa in och höra om du kan få en kopp kaffe...

Kram från Malin

Anonym sa...

Jag brukar också glömma att ha handskar.. det är svårt att jobba med handskar tycker jag, men händerna tar lite stryk :(
Jag har en begivenhet.. eller hade i natt.. hemma hos mig. kom och titta!

Lilla B sa...

maria: Semesterdagar är sköna även om vädret är lite vrångt emellanåt.
Ha en prima söndag!

Lilla B sa...

malin: Haha - nähä, du. Det får allt ta stopp vid tvättmöjligheterna och den lilla stundens vila på blå stolen. Trådlöst bredband vore ju också bra.
Sen är jag nöjd...

Lilla B sa...

matte: En Nattens Drottning i all sin prakt. Fantastiskt att skåda!
Grattis och vilken tur att du inte hävde iväg trasslet inan blomningen.