fredag, juni 13, 2008

Passa era vitlöksodlingar!!

Jag har odlat vitlök i rätt många år. Vid flera tillfällen har jag sett de röda liljebaggarna klättra på bladen. De första åren visste jag knappt vad det var för kräk och vilken skada de ställer till. Dessutom läste jag i trädgårdslitteratur att vitlöksodling är bekymmersfri. Överallt stod det så.
Och hur tilltalande är inte det? Bekymmersfritt. Man kan bara smaka på ordet. Mmm.

Jag tror att vissa artikelförfattare helt okritiskt skriver av varandra.

För se vitlöksodling är INTE bekymmersfri!!

Idag har jag varit ute och klämt ihjäl de små feta liljebaggslarverna. Det är ett kletigt göra men en vitlöksodlare får inte vara äckelmagad av sig. Ett snabbt tryck med tummen och pekfingret och vips har larven tuggat klart.

Nu råder jag er med vitlöksodlingar: gå ut och kolla blasten!

16 kommentarer:

Ida sa...

Ska bli, har inte sett några baggar hittills men jag ska hålla ögonen öppna.

Anonym sa...

Där sa du faktiskt ett sant ord, eller rättare sagt flera.... Att skribenter skriver av varandra hela tiden är ju helt uppenbart. Vissa skrönor valsar runt värre än Kalle Scheven!! /Ruben

Lilla B sa...

ida: De är rätt läbbiga, de där larverna, men kläm till bara! Fast jag hoppas förstås att de inte hittat till dina odlingar.

Lilla B sa...

ruben: Därför anbefalles min blogg å det varmaste. Här provas allt ut. Inte i eget kök utan i eget växthus och på friland. Ibland går det åt helvete...

Anonym sa...

aha! har satt vitlök flera gånger.. aldrig sett röken av dom sedan,, ruttnat.. ätits upp .. gått upp i rök.. vet inte.

Lilla B sa...

matte: Problemfritt var det....
Men så träligt när de inte ens kommer igång! Har du köpt utsädesvitlök eller tryckt ner vanlig köpevitlök från grönsaksdisken? En del sån kan vara bestrålad (hu) och då är den stendöd. Gror icke hur man än bär sig åt. Eller kan det vara en sort som inte tål svenskt sommarklimat.
Det är ju knappt man gör själv ibland, förresten.
Rekommendationen är att alltid satsa på utsädesvitlök och sätta dem på hösten.

Jo sa...

Vi har tyvärr inte hunnit sätta några lökar i år, men jag ska lägga ditt tips/uppmaning på minnet... :) Ha en go helg!

Lilla B sa...

jo: Ha en riktigt fin helg du med!

Britt sa...

Ja nog är det snuskiga. Jag har tänkt att så vitlök till hösten så jag får komma i håg ditt tips till nästa år.Ha det bra.//Britt

Lilla B sa...

britt: Och så mycket de hinner förstöra, liljebaggslarverna. Försöker klämma de ack så vackra liljebaggarna när jag ser dem men det räcker oftast inte.
Lycka till med höstens vitlökssättning!

Ida sa...

Köpevitlök gror ju redan i kylskåpet för en slow user. Då tänker jag att de drömmer nog om frihet och så låter jag dem springa fritt i jorden. Ska prova att sätta på hösten nästa gång, bra tips.

FO - 2 sa...

Skal ut og sjekke ja! ;)
Skadedyr vil vi IKKE ha!
Gikk det bra den andre gangen du satte hvitløk altså?
Synest å huske at den første avlingen din ikke ble noe av....

Lilla B sa...

svenska ida: Jag höjer ett varningens finger för köpevitlöken du har i skafferiet. Även om den gror i skafferiet är den inte säker. Det kan finnas virussmitta som du får ner i landet. Köp kontrollerat utsäde! Det är precis som potatis. Överblivan potatisar från köpepåsen kan vara infekterade. Inte farliga för dig men för jorden och vidare odlingar.
Gör en fin potatisgratäng och häv ner mycket vitlök och vips är den borta!

Lilla B sa...

norska ida: Mina vitlökar grodde långt fram på våren. Jag behövde aldrig sätta nya. Förstår inte att de kunde vara så senfärdiga av sig - det brukar de inte.
Det är säkrast att hålla uppsikt över odlingarna!

SqZ sa...

Jag ska nog avstå från vitlöksodlande när jag hör om era erfarenheter. Lössen på rosorna räcker för att få mig att slita mitt hår.

Lilla B sa...

sqz: Hemodlad vitlök är så vanvettigt god att det är värt besväret. De nyskördade vitlökarna har klyftor som nästan är genomskinliga, som smakar himmelskt och som vida överträffar det mesta i hemodling.
Ge inte upp tanken på en vitlöksodling!! Trots de jämrans baggarna!