onsdag, mars 26, 2008

Vinterfönster den 26 mars


Snön ligger kvar på granarna men i fönstret strävar småplantorna på. På brickan finns pelargoner, de som ska dofta apelsin, och physalis. I glassburkarna finns de frösådda tomaterna och längst till höger pelargonskott som jag knep från mina övervintrade.

Fönstret behöver putsas men det blir inget av med det. Än så länge får de lösa innanbågarna sitta kvar. Fönsterremsorna håller tätt, värmen stannar kvar och ljuden stängs ute. Lite längre fram, när innanfönstrena tagits bort, känns det som om fåglarna sitter på fönsterbrädan och sjunger...

Genomförkyld och lika rödögd som en mört är jag. Inte lika pigg däremot.
Otur.

20 kommentarer:

l*eva sa...

Nu är det min tur, att skicka *krya-på-Dig-hälsningar*
uj uj uj...och Du som är ledig och allt.
Häv i Dig C-vitaminer!
Vila!
Vila!
Vila!

Lilla B sa...

l*eva: Tack så mycket! Ja, riktigt pyrt känns det att bli lurad på sin ledighet. Tur att det finns böcker och internet att förlusta sig med!

Elisabet. sa...

Men lilla b ..., ajabaja .., det fönstret hade ju varit som bäst på min sida ...-)

Lilla B sa...

elisabet: Snodde jag mitt fönster från dig? Det var illa... ;)

Lena sa...

Visserligen vinter, men det andas vår det där fönstret, ljuset och växterna på fönsterbrädan.

Krya på dig! Så trist att var sjuk och dubbeltrist när man är ledig.

Anonym sa...

Oj, har du också åkt på en förkylning??? Här uppe på fäboden är yngste sonen, äldsta barnbarnet och jag förkylda med feber, dessutom har det gått ner i magen på mig. Faan så orevligt med ute dass då. äldste sonen med familj gav upp på annandagen då dom var ganska sjuka alla fyra. OjOj så det kan bli. Men snön ligger minst en meter hög och solen har sinin hela dagen, varmt och skönt. Tog en alvedon och gick ut i snöhögen. Här ska utnyttjas varje dag även om det inte blir mycket på stegräknaren. Får se hur natten blir om vi blir kvar några fler dagar.
Krya på dig!!! Jädrans sätt att använda ledig tid på!!

Hasse Wester sa...

Krya på dig Lilla B!

beerbelly sa...

Trist att du inte är lika pigg :-)
Krya på dig och ha en bra kväll.

Lilla B sa...

panter: Det är snudd på tjänstefel att lägga sig sjuk under ledigheten. Åtminstone korkat.
Vill ju så gärna ha vår. Trevligt att du tycker att våren kan anas - själv ser jag mest snön på granarna.
Men så är jag nog lite sur o grinig idag.

Lilla B sa...

lena b: Vi får jämra oss ihop nästa vecka!! Tycker ännu mera synd om dig än om mig - jag har ju inte åkt iväg någonstans utan är bara hemma. Pulsa i snödrivorna till utedasset med magont - fy satan! - då är jag nog hellre hemma och kurerar mig.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Tack för det! Uppmuntran kan behövas när inget blir som man vill eller tänkt sig.

Lilla B sa...

beerbelly: Tack - ska allvarligt försöka krya på mig. Börjar med en kopp kaffe. Till. De andra gjorde ingen vidare nytta ur piggelinsynpunkt.

Annika sa...

Våren kommer nog snart...Den anas i allafall där i ditt vinterfönster.
TRIST att du har blivit sjuk. Hoppas att det är snabbt övergående.
Krya på dig!!

Lilla B sa...

annika: Så du tycker liksom Panter att våren kan anas där i fönstret. Ja, småplantorna står där ju men snön, den jämrans snön syns också.
Tack för kryapådig-önskan!

cS sa...

Sprider även förkylningsvirus sig genom internet. Fortsätter det så här så blir bloggvärlden en sjukstuga. Även om inte dr Norton hjälper dig, så fram med vitaminerna och vitlöken. Krya på dig

Merja sa...

Hej!
Pelargon med doft av apelsin lät intressant, för en pelargon galning som mig!!. Har du nåt namn på den../Merja

Anonym sa...

Nu sitter jag hemma och är som du skrev "rödögd som en mört"...har tagit en stunds flex från jobbet och ska knalla dit vid 15-tiden...hoppas på att orka för sedan är jag ledig en stund igen...

Kramen från Malin

Lilla B sa...

cs: Och jag som hoppades på dr Northon!
Vitlök har jag mycket gott om - det får bli en dunderkur.

Lilla B sa...

merja: Jag har inte en susning om vad apelsinpelargonen heter. Ska försöka få tag på namnet.Och hjärtligt välkommen hit!

Lilla B sa...

malin: Hoppas att mörtstadiet lämnar dig snart - inte alls något roligt att ha ögon som en blandning av mört och Karlssons klister.