fredag, mars 28, 2008

Hedersuppdrag


Jaha - nu har jag gjort det igen. Sagt ja till ett uppdrag utan att tänka mig för.
Jag gör ofta det, se. Men det brukar bli bra.

Så här ligger det till.
Sonens snälla sambo undrade om jag skulle kunna tänka mig att odla upp fina blommor till en större fest i höst.

Visst - sa jag. Det gör jag gärna. Berätta lite mer om festen.
Jag skulle vilja att du odlar blommor till min brudbukett, sa hon.

Ojoj. Nu gäller det att välja rätt blomster, hålla efter bladlöss och jaga bort rådjur.
Det här är ett både hedersamt och spännande uppdrag.

Undrar vem som skall binda buketten?

31 kommentarer:

beerbelly sa...

Hehe coolt att de ska gifta sig med.
Hoppas du kryat på dig och får en bra helg!

Lilla B sa...

beerbelly: Visst är det coolt! Tyvärr är jag inte ett dugg bättre. Men det kan ju ändra sig!! Trist när man inget orkar, inget smakar och huvet gör ont. Nog gnällt!
Ha en bra helg du!

Åsa! sa...

Oj så roligt med bröllop! Vad blir det för blommor i buketten?
Hoppas du snart kryar på dig! Trevlig helg!

Bloggblad sa...

ÅÅÅååå, jag blir lite tårögd. Vilket uppdrag!

Bloggblad sa...

Minns samtidigt med lite nostalgi när jag berättade för mamma att hon - med lite tur - kunde få en levande 65-årspresent... Att jag lyckades pricka in rätt datum var verkligen bonus. På gott och ont... för dottern längtar så oerhört efter mormor på sin födelsedag - som de firade ihop i 16 år.

Anonym sa...

WoW det kan man kalla hedersuppdrag!!!!Skitkul...tänkte jag, men kom på att det är väl det jag har!? :)
(Brunnit har det inte men "svedd" är jag.)
Har du ngt bättre förslag än soduku så kom gärna med det!
Nog med skitprat nu.
Krya på dig du med!

Humlan sa...

Vilken härlig idé, att låta dig odla blommorna. Och vilket hedersuppdrag!

Hannele på Hisingen sa...

kul, bli svärmor

Lotta 8`) sa...

Men så kul! Vilken ära dessutom - du kan ju alltid kanta buketten med Basilika? ;) Ha en god helg :)

cS sa...

Att odla blommor till bröllopsbuketten måste vara höjden av förtroendeuppdrag. Räta på dig och känn dig stolt. Fortsätt krya på dig.

Lena sa...

Det var väl det finaste förtroende man kan få! Hoppas vi får följa det här på bloggen.

FO - 2 sa...

Spennende!
En personlig bukett.
Lykke til. :)
God helg til deg!

Anonym sa...

Har just varit ute och letat efter växthusbloggar och hittade din gamla växthussida. Vad mysigt det ser ut där! Fick själv ett växthus mitt i förra odlingssäsongen och ser nu fram emot ett härligt odlingsår! Det är en gammal dröm som äntligen gått i uppfyllelse. Lite inspiration från andra är aldrig fel och din gamla sida såg verkligen härlig ut. Har precis själv startat en sida för att dokumentera mina vedermödor i växthuset - titta gärna in på:
http://vaxthusmadam.blogspot.com
Jag ska följa dina bröllopsbestyr! Lycka till önskar Ann-Charlotte

Anonym sa...

Vilken trevlig nyhet! Ska bli spännande att se hur det kommer att gå med odlingen och vad det blir för sorts blommor.

Hasse Wester sa...

Vad kul, då har du något att se fram mot. Jag hörde nyss om ett bröllop där brudgummen sytt brudklänningen till bruden...kan det vara aktuellt i det här fallet??

Lilla B sa...

åsa!: JAg vet inte än vilka blommor jag ska satsa på. Måste fråga expertis till råds.

Lilla B sa...

bloggblad: Vilket nostalgiskt minne! Det här uppdraget ska jag lägga ner själen i. De gröna fingrarna också. Men det är lite svettigt - tänk om odlingarna går åt fanders?

Lilla B sa...

lena b: Är du också fortfarande sjuk - så ytterst träligt!!
Hedersuppdrag är ordet. Bröllopet blir inte förrän i september och då brukar första frostnätterna redan varit. Åhhh - jag hoppas att The Global Warming går min väg och håller varmt och frostfritt till oktober, minst.

Lilla B sa...

humlan: Ja, det är verkligen hedersamt. Jag ska göra mitt bästa och jag tycker också att det är en fin idé att göra bröllopet mera personligt på det här viset.

Lilla B sa...

hannele: Svärmor Paw Riktitt. Fram tills dess är jag bara sambosvärmor eller vad det kan tänkas heta. Strunt samma. Hon är hon och jag är jag.

Lilla B sa...

lotta: Hihi - jag har tänkt tanken! Stoppa in några Italienska Storblad mitt i alltihopa.

Lilla B sa...

cs: Jag är mycket stolt men också lite bekymrad. Svärdotera tror att jag är duktigare än jag är. Odlar mest sallad och tomater och sånt ätbart. Det är svårt att få ihop en värdig brudbukett av sånt...

Lilla B sa...

panter: Kan jag lägga upp en etikett om pyttipanna så vore det väl snudd på tjänstefel att inte ha en Brudbukett-etikett på en trädsgårdsblogg. Det kommer!
( Utlovar jag så där rätt ut i rymden - rådjuren och bladlössen kan ju fördärva hela härligheten. De har de gjort förr)

Lilla B sa...

ida: Tack! Ja, du. Det kommer allt att bli en mycket personlig bukett. JAg har ingen som helst vision om hur den ska se ut. Bruden får önska och sen får jag försöka odla upp nåt.

Lilla B sa...

växthusmadam: Välkommen hit! Jag förstår att du är glad för ditt växthus. Det var jag också när det efter många års längtan äntligen kom i min ägo. Och det är jag fortfarande. Självklart kommer jag att följa dina odlingar!

Lilla B sa...

olomar: Visst ska det bli roligt!! Tänker lägga ut lite då coh då om buketten. Men tänk om det går överstyr? Hujeda... Inte med bröllopet men med odlingarna.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Tänkte höra lite med dig när jag pratat med bruden. Jag som mest odlar grönsaker och potatis. Det här är en helt annan division. Hedersamt men svettigt!
Brudgummen sy klänning! In my dreams. Haha - nähä, du. Sonen är utbildad snickare och spika ihop en klänning är nog inte att rekommendera. Och träfrack används vid ett helt annat tillfälle.
Men jag återkommer på mail om blomförfrågan lite senare om du inte misstycker.

Hasse Wester sa...

Du är välkommen....men brudbuketter har jag aldrig gjort! Men vi trädgårdsbloggare kan nog hjälpas åt att få ihop en vacker bukett.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Så bra att jag kan få lite råd så småningom! Tack!!
Du är ju i alla fall mästare på blomodling - jag är bara låtsasmästare på potatis. Det är nåt helt annat det, du. Att du aldrig odlat brudbuketter spelar nog ingen roll i sammanhanget. Jag hör av mig!

Anonym sa...

Vilket härligt uppdrag!
Och du kan vara glad att du blev lite förvarnad. Själv blev jag ombedd att "sno ihop" hårdekorationen till min dotter av trädgårdens odlingar dagen före bröllopet.
Det blev mest rosor och söt blev hon.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Då fick du bli trädgårdens Kajsa Warg! Visst är det bra med god tid - risken blir bara att förväntningarna blir höga. Ja - åtminstone från mig själv :)