onsdag, mars 19, 2008

Elva dagar

Idag är det sista arbetsdagen innan påskledigheten. Har jobbat in så många arbetsdagar att jag kan vara ledig elva dagar i följd. Det känns prima, vill jag lova!

Om inte snön kommer att vräka ner ska jag beskära fruktträd och röja sly i veckan som kommer. Så ser planerna ut. Det är lätt att ha planer. Sen ska de fullföljas också. Ibland är det en helt annan femma.

Öppnade dörren till växthuset och tittade in. De bleksiktiga tidiga krokusarna blommar och det luktar jord därinne. Utmärkt. Satte kungsängsliljor i höstas och hoppas att de överlevt vintern. Såg inget som kunde liknas vid rutiga blommor. Gamla överblivna hyacinter från julgrupper åker regelmässigt ner i jorden därinne. De är på gång i alla fall.

Det finns hopp om en vår. Det gör det.

Men vi tar påsken först. Jag gillar påsk. Det är inte så mycket måsten, krångel och förberedelser.
En förträfffligt enkel högtid. Och god mat.

15 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Hade tänkt röja upp i växthuset i helg men den planen har lagts på is (!). Det får bli inomhussysslor istället.

Men påsken är för oss också en enkel högtid. Inga måsten bara lite extra gott på menyn ;)

Kramar

Anonym sa...

Jag har det mest ivälisolerade och onåbara växthus som tänkas kan för tillfället..i söndag luktade det sådär underbart av mylla och de små övervivntrande penséerna har börjat blomma...för tillfället har jag en stor driva framför ingången...Blir en dag med dagsmeja till bestämt...kanske kan jag sitta i solen återigen...lyssna på talgoxen och takdropp...
Kram rån Malin

Anonym sa...

...hmrf...välisolerade...ser ut som om jag skriver finska och det kan jag inte...

ds

beerbelly sa...

11dagar låter välförtjänt och bra :-)
Hopas du får vår igen under tiden.
Ska man beskära fruktträd på våren?
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Det har varit tjälfritt och knappt minusgrader i växthuset på hela vintern. Den blå Våririsen blommar och Aprikosträdets blomknoppar sväller och jag hade inlett vårförberedelserna. Och så kommer vintern! Flera minusgrader i växthuset flera nätter på rad - helt onödigt.
Det ska istället tändas påskfyr och eldas trädgårdsskräp i helgen. Hoppas det lockar till sig några påskkärringar utrustade med sågar och sekatörer -betydligt bättre än kvastar när trädgården ska städas.
Vid närmare eftertanke vore det nog allra bäst med snöskyffel.
GJ

Elisabet. sa...

Man skulle ha varit lärare eller nåt sånt.

Här är det jobb och mera jobb och ännu mera jobb som gäller.

Men ... som man sår får man skörda.

Bloggblad sa...

Jag håller med - påsken kan man ta lite som man vill, inte alls så full av traditioner och förväntningar. Här blir det soffa + god mat + brasa + promenader (hoppas förstås att hostan tillåter det)

Lilla B sa...

dubbelörnen: Visst är det skönt med en lite tillbakalutad helg.Insats i växthuset kan göras senare. Sommaren kommer inte i morgon!
Glad Påsk!

Lilla B sa...

malin: Du har fått mycket mera snö än vi här i Bergslagen. Men jag är inte avundsjuk - det vill jag säga direkt!
Jag kan gå in i mitt växthus. Men fruktträden ropar på mmig - det får bli trädgården istället.

Lilla B sa...

BB: Jag har jobbat som en galärslav så jag känner själv att ledigheten är välförtjänt!
Äppelträden kan man beskära året runt men det är praktiskt att hålla på innan löven skymmer sikten.Senare är det så mycket annat i trädgården som skall göras. Plommon och körsbär tar man till hösten.

Lilla B sa...

GJ: Flygande kärringar med sekatör i näven! Det vore allt en fin syn det.
Fast förresten - Kanske var man en sån den gången jag ramlade ur trädet och slog mig halvt fördärvad.
(det är väl bäst att man tar kvasten nästa gång...)

Lilla B sa...

elisabet: Folk verkar handla som om kriget stod för dörren! Jösses - en sån här enkel helg.
Men lite extra gott är förstås inte fel....

Lilla B sa...

bloggblad: Här blir det som det faller sig. Det tycker jag är så skönt, så skönt.
Den där jämrans hostan får allt ge sig!

Nollan sa...

Låter skönt med långledighet och trädgårdsarbet! Hoppas att ymnigt snöfall uteblir så du kan fullfölja dina planer. En glad påsk tillönskas!

Lilla B sa...

nollan: Jag hoppas också attwazsd planerna går igenom. de är ju inte så omfattande.Högtflygande planer går bort i påsktider ;)
Glad Påsk!