söndag, mars 16, 2008

Träd och vatten


Hos Slottsträdgårdsmästaren pågår en trädtävling. Inspirerad av den visar jag träden som står vid sjön. Bilden är tio dagar gammal och isen skymtar långt borta.

Om jag skulle ha en tävling skulle jag nog fråga:
Hur många grader för kallt är det i vattnet?

Uppdaterat:
Alla har rätt. Elisabet som gillar att bada när isflaken guppar i Öresund eller Nollan som tycker att det är många grader för kallt. Var och en har sin bestämda uppfattning.
Själv är jag värsta fryslorten och badar bara frivilligt om det är varmare än 25 grader.
För mig är svaret givet: Det är alltid för kallt.

Och priset då?
Alla vinnare bjuds på fika.Vi kan sitta på en rutig filt här vid min sjö. Jag tar med mig kaffe och hembakade bullar.
Jodå.
Ibland kan jag riktigt få till det.
Jag är förvånad själv.

17 kommentarer:

beerbelly sa...

Träd och skog är underbart :)
Ha en bra dag. Här skiner solen nu tom.

Bloggblad sa...

Jag gissar på 4 grader.

cS sa...

Om det är 4 grader så är det minst 16 grader för kallt att bada i.

Anonym sa...

Även jag gissar på 4 grader

Nollan sa...

Alldeles för många ;)
Men jag skulle nog ändå kunna tänka mig att sitta ner mellan träden och blicka ut över vattnen för en kontemplativ stund (med risken att förfrysa en och annan kroppsdel kanske). Men idag har det varit vår i Göteborg!

Lilla B sa...

beerbelly: ja - det är verkligen njutbart! Vi fick en liten dos hagel/regn idag. Inte så jäkligt skönt, precis.

Lilla B sa...

bloggblad: Frågan är en riktig slamkrypare. Nästan alla svar är rätt.
För mig är det nästan alltid för kallt - jag är en fryslort!

Lilla B sa...

cs: Now we are talking! Fast jag skulle höja budet ännu mera;)

Lilla B sa...

Rosalia: Det är enligt mitt förmenande nästan alltid mycket för kallt! Men om det är 4 grader för kallt ör dig är det helrätt. Detta är den angenämaste av tävlingar.. :)

Elisabet. sa...

Men jag har badat i fyragradigt vatten/hav i Helsingborg, fast först bastu i 45 minuter.

När man dök i .., förväntade man sig nästan att det skulle fräsa och bubbla, så där som i stekpannan ...

Det gjorde det inte.
Man blev enbart lycklig.

Lilla B sa...

nollan: Det är ett svar helt i min smak!! Om man har något värmande underlag och en dunk med något värmande att inta skulle man nog överleva och tycka det till och med vore skönt.
Här i Bergslagen fick vi hagel och småregn. Hur fint var det? Gick 15 000 steg ändå vilket jag är skapligt nöjd med.

Lilla B sa...

Men Elisabet!! Hoppade du verkligen i??. Jag har suttit i bastun Pålsjö Bad i Helsingborg. Sett båtarna fara på Öresund och sen hoppat i vattnet. Trodde jag skulle dö frysdöden...

Anonym sa...

Blir gärna med på den där filten, bara du lovar att jag slipper bada.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Badtvång föreligger inte!

Elisabet. sa...

Lilla B: ja, jag klättrade nerför stegen .., simmade några meter, dök sedan under vattnet (ja, var annars ..-) mot samma stege och trodde att pannan skulle sprängas, men gud, så skönt det var!!

Elisabet. sa...

Ps. här är aldrig några isflak ..-) Ds.

Lilla B sa...

elisabet: Du är skvatt galen! Bada i iskallt Öresund.
Jojomen -visst finns det isflak ibland i Sundet. Det har jag sett med egna ögon. Ett vinterlov turade jag fram och tillbaka i hopp om att färjan skulle frysa fast i isen. Det skulle bli så spännande. Men det hände inte medan jag höll på. Veckan efter fastnade den när jag satt i skolbänken. Skit!!