lördag, mars 15, 2008

Om man glömmer en matlåda


I så fall är det på intet sätt en katastrof. Alldeles i närheten av mitt kontor finns hotell-och restaurangprogrammets elevrestaurang.
Till ett mycket facilt pris erbjuds man läckerheter som aldrig hittats i min medhavda matlåda i alla fall.

Senast jag var där, i torsdags, serverade eleverna ostfylld lövbit med smörstekt persiljepotatis. Salladsbuffé och hembakat bröd före och tårtbit till kaffet efter.

Det är lätt att överleva på sånt. Och inte behöver man sörja en glömd matlåda heller.

Det här inlägget har inget med trädgård att göra. Obefintligt trädgårdsinnehåll skulle man nog kunna säga.
Kan det bero på att jag är hungrig?
Troligen.

14 kommentarer:

Hedgren sa...

Skulle inte "persiljepotatis" kunna tangera trädgårdsinriktningen?

Lilla B sa...

hedgren: Du är såväl fiffigheten som vänligheten personifierad!
Persiljan - den tänkte jag inte på...

Humlan sa...

Om trädgårdsägaren är hungrig så mår inte trädgården bra... alltså är inte matskriverier fel bland trädgårdspratet.

Dessutom kan man fortsätta ovanstående fundering och säga att alla grönsaker...

Marina sa...

Så skulle man ha det!

beerbelly sa...

Ser fint ut och lät gott. Nu blev jag hungrig med :)
Ha en riktigt bra kväll!

Lilla B sa...

humlan: Resonemangen blir allt bättre och bättre. :)

Lilla B sa...

marina. Och inte nog med det. Det finns en restauranghögskola och ett välkänt gästgiveri strax intill. Inte märkligt att jag måste ha stegräknare eller hur?

Lilla B sa...

beerbelly: De anstränger sig till hundra, ungdomarna. Man kan få vänta lite, bland glömmer de något. Men vad gör det? De är under utbildning men man blir mycket väl trakterad.
Det gäller bara att inte boka in ett besök till klockan 13.00...

l*eva sa...

En GOD måltid är INTE bara maten!

Det tror jag t o m, att självaste Carl-Jan sagt! *L*

Läckert lunchhak, må jag då säga!

Frukostflingan sa...

Även en trädgårdsmästare behöver mat och med detta sätt att äta ger du ju ungdomarna en chans att visa vad de kan!
Önskar att jag hade något liknande alternativ där jag bor!

Lilla B sa...

l*eva: Helt ok lunchställe :)
Du har så rätt - maten är bara en av ingredienserna i en god måltid.

Lilla B sa...

frukostflingan: Jag ställer gärna upp som övningsobjekt för eleverna. Allt tar lite tid för dem men det vet man ju om. Och ibland glömmer de något eller får inte till serveringen så flinkt. Men det ingår ju i förutsättningen när man kommer dit.
Det är ett synnerligen attraktivt lunchalternativ. Gott dessutom.

Anonym sa...

Nåja, nog hör väl salladsbuffén till avdelningen "odlingar".
Har du märkt att nässlorna börjat titta upp? En delikatess.
Och hur går det med den Kaukasiska rankspenaten? Hos mig finns den redan att plocka av, liksom luftlökens delikata blad.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Inget av detta finns hos mig. Nässlor är jag inte så förtjust i som mat - tycker de har en otäck bismak. Men de lär ju vara nyttiga. Rankspenat? Är det något perennt?Låter spännande.
Inga lökblad sticker upp här än. Men vi har fortfarande snö i skuggiga lägen. Inte mycket men det visar ändå på ett otrevligt sätt att jag har kallt läge här.