måndag, juli 17, 2006

Vajer av stål

Nu skall tomaterna få sig en uppsträckning. Har inhandlat en stålvajer som skall ersätta en rätt grov ståltråd. Den tråden som nu löper längst in i växthuset på tvärs. I den har jag fäst upphängning till fem tomatplantor. Nu tänker jag jag dessutom fästa stadigare uppbindningstrådar än vad som fanns innan. Det var en uppbindningstråd som kollapsade tidigare. Vill inte komma in en gång till och se fallna tomatplantor. Jag ryser vid tanken. Allt skall förstärkas!

Skall den tunna vajern verkligen kunna bära upp fem fullastade tomatplantor? Den unge mannen på bygghandeln försäkrade mig att den inte kommer att brista. Han såg med ett leende på mig.

Undrar om han tror jag odlar betongtomater.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nöjd med det.....//gurkan

JULIEK sa...

Gleder meg til jeg selv får odla tomater. Det blir det første jag gjør nær jag får meg væksthus. Vil gjerne se bild på hur det blir med dom vajerna. Heidi

Lilla B sa...

julie: jag skall lägga ut en bild på stålvajern så snart allt är klart. Hemodlade tomater som man tar direkt i växthuset är så jättegott.
Har gjort egen ketchup med den egenhändigt odlade löken när jag ett år fick översvämning av tomater. Den blev god men det var alltför jobbigt att hålla på med. Det räcker att ha gjort egen ketchup EN gång i livet.