lördag, juli 15, 2006

Salladen

Ikväll skördade jag de första salladsbladen. En huvudsallad. Den hade inte hunnit knyta sig än men va fasen - det gick utmärkt att ta några blad ändå!

Och persiljan var också klar. Den är trög att komma igång. Jag brukar så den inne i växthuset i pluggbrätt och plantera ut hyggligt tidigt under fiberduk. Under många år har jag försökt att få den att övervintra och ha den som tvååring. Det skulle ju förenkla vårarbetet. Men nehej - något okänt odjur gnager av pålroten. Varje år likadant. Nu sår jag nytt istället.

Jättelöken får sätta turbofart om den skall leva upp till namnet. Vattnade rejält ikväll - nu tycker jag att växterna får bjuda till!

2 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Nu har jag varit inne på en massa bloggar som skriver om och visar bilder på sina grönsaker och blommor.

En liten ilning går genom kroppen om att vilja bli "månskensbonde".

Men det går ganska fort över, när jag upptäcker att det känns jobbigt att vattna de tre krukor jag har inomhus. :-)

Lilla B sa...

Mamselamsen: Jag har nästan inga blommor inne. Ger järnet på utomhusvarianterna istället.