fredag, juli 21, 2006

Blommor man gärna vill se eller få


Nu blommar krasse, ringblommor och gurkört. Alla är ätliga - fast det bär emot att tugga i sig blomster, tycker jag.

Krassebladen däremot är utmärkta i sallad. Ta några blad och skär dem i småbitar. Blanda ner i salladen. Ruccola - släng dig i väggen! Det här sätter en ännu pepprigare och godare smak på salladen. Prova!

Ringblomman är en läkeväxt. Calendula officinalis är det latinska namnet. Alla växter med efternamnet officinalis är gamla läkeväxter. Jag har gjort salva av ringblommor, olivolja och bivax. Det var när biodlingen var igång och tillgången på vaxkakor var nästan oändlig. Tycker nog att salvan är överskattad. Vilken annan mjukgörande salva är lika bra. Men roligt att ha gjort den en gång.

Gurkörten är en god bifoderväxt. Den kan man så ut för att ge bina möjlighet att dra in nektar.
Åh, vad jag saknar bina. Surret i trädgården och omsorgen om dem. Fyra tomma kupor i trädgården - det måste bli ändring!

12 kommentarer:

JULIEK sa...

Gurkørten, det er vel den som får blåa blomster,och smakar gurka? Har du haft bin ja. Min granne har två kupor på lån om sommerene. Artig. Fint bilde av blomstene.

Lilla B sa...

ja - gurkörten får blå blommor som smakar gurka. Många har den i sallad eller bål. Vi har haft biodling i många år men förra året fick vi sjukdom i bisamhällena.

Vi på Kantarellen sa...

Så fint så fint.... nu blir jag sugen på trädgårdsskötsel igen. *slår mig i huvudet*

l*eva sa...

Det blev ju en fin Namnsdagsbukett till-Mamselamsen...ju!
Högsommarbukett!
Skulle inte vilja ÄTA upp den! Den är för fin för det!

Lilla B sa...

mamselamsen: du kan väl ha en liten rabatt eller en STOR kruka. Odlandet är ett livselixir för mig. Bruna bönor o fläsk går å andra sidan inte av för hackor det heller..

Lilla B sa...

eva: bra idé! Skickade den virtuellt till Mamselamsens blogg. Nä äta blommor känns otäckt. Blad går an men färggranna blommor inger obehag.

Madeleine sa...

Gurkört smakar verkligen gurka. Lärde mig det för någon vecka sedan när svärmor var på besök. Och blommorna är söta (till utseendet alltså) tycker jag!

Vilken vacker bukett du har plockat Lilla B!

Lilla B sa...

ronja: färgerna är passande en glödande sommardag

Vi på Kantarellen sa...

T A C K !

Jag har en kruka med "Kinesisk kärleksört". Den sköter sig helt på egen hand.

Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interested

Anonym sa...

Great site lots of usefull infomation here.
»

Anonym sa...

Hmm I love the idea behind this website, very unique.
»