onsdag, juli 19, 2006

Totalmisslyckande

Nu har det första misslyckandet uppenbarat sig. Vitlöksodlingen blir ingenting i år. Nada. Och det som är så lätt att odla vitlök. I oktober sätter man ner vitlöksklyftor i landet. Täcker eventuellt med fiberduk. Man kan ju ta nån gammal usslig bit som kan kasseras till våren. Vitlöksklyftorna ska bara rota sig innan vintern.
Sen är det bara att vänta till i augusti när man skördar stora, mjälla, sanslöst goda saftiga vitlökar. Inga problem med skadedjur. Inga problem över huvudtaget.

Så är det inte i år.

Brukar sätta vitlök av sorten Thermidrome som jag köper genom Lindbloms frö. En sort att rekommendera. Den har aldrig slagit fel. Hade helt glömt av det där med vitlökssättning i höstas. Måste fort som attan få tag på något när jag väl kom ihåg det. Köpte vanlig vitlök i affären. KRAV tog jag för att vara säker på icke-bestrålning och besprutning.

Gör aldrig det!! Köp riktig sättlök och sätt i rätt tid på hösten!

Åh så trist. Vitlök som är så gott. Den egna hemodlade som är saftsprängd och man luktar vitlök i minst en vecka. Det kallar jag vitlök, det.
Sorgligt när odlingen går åt helsicke.

7 kommentarer:

l*eva sa...

Lider med Dig...Vitlök ÄR ett Måste i Livet! Ävenom jag inte har plats för någon egentligen...så ska jag försöka tillreda nån sorts...Samt Lyda Dina råd!

Vi på Kantarellen sa...

Knyt ett snöre runt handleden, så kommer du ihåg.

Lilla B sa...

eva: tänk när jag fick såna mängder att jag kunde marinera dem i stora glasburkar. En dröm för mig - fast kanske inte för omgivningen.

Lilla B sa...

mamselamsen: ett bra tips men jag omvandlar det lite. Ska knappa in det som påminnelse på mobilen. Tack för tips!!

Anonym sa...

Vilket elände!

Lilla B sa...

Rosalia: elände är bara förnamnet. Besvikelse och missräkning blir efternamnet

Anonym sa...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»