måndag, november 13, 2006

Torkad chili


Nu har jag varken paprika eller chilipeppar från egna odlingar. Det får bli köpechili resten av året. Hos oss säljs de i plastförpackning med tre färska pepparfrukter i varje. Tre stycken chili går inte åt samtidigt. Inte här hos oss iallafall.

Men vad gör man med chilipepparn som blir över? Slänger?? Nej!

Dagens tips är att klyva den överblivna chilin från fästet ner till spetsen. Sen lägger man den på ett fat. Ställ in det i skåpet ovanför kylskåpet. Där är det finfin torktemperatur. Chilin torkar fort och kan sen användas nerklippt i småbitar som smaksättning.

Torkad chili är mycket hållbar! Dessutom behåller den sin fina färg och kraftfulla smak.

9 kommentarer:

Lilla B sa...

madame france: praktiskt att ha torkad chili hemma. Ville gärna dela med mig av tipset.

JULIEK sa...

Du har alltid så mange gode tips, blir helt imponert : )

Linda sa...

Ännu ett bra och användbart tips från Husmodern med söndagsstekarna i trädgården :)

Lilla B sa...

julie: Det är bara att ta för sig bland tips och idéer.

Lilla B sa...

lindalotta; :) ):

Anonym sa...

Jättebra tips! Har frösått chili, och de är väldigt tacksamma. Har hur mycket som helst, och trodde jag såg fel i morse när en av dem blommar igen. Nu behöver jag inte slänga, utan kan njuta hela vintern!

Anonym sa...

Precis så gjorde jag när jag odlade chili i växthuset för några år sedan. Jag har kvar fortfarande. Den är mycket stark, så det går inte åt mycket.
GJ

Lilla B sa...

maria h: Så bra att tipset och skördemängden sammanfaller!

Lilla B sa...

Gunvor: Den måste man ju kunna ha nästan hur länge som helst.