tisdag, november 07, 2006

Projektet Hindra Vintern.

Fick en i mitt eget tycke glimrande idé förra hösten. Visst skulle man kunna lura vintern? Det måste gå. Åtminstone i växthuset.

Projektidé:
Tänkte mig att isolera markbädden ordentligt så att tjälen inte skulle gå som ett spjut rätt ner i jorden. Fördelen blir en mycket tidig odling på våren.

Hur:
Man samlar ihop veckovis med tidningar. Väldigt många blir det.
När allt var urstädat ur växthuset påbörjades projektet Hindra Vintern. Tjocka täckande lager tidningar lades på markbädden.Utanför växthuset är det sedan tidigare nergrävt markskivor.

Resultat:
Det började förträffligt. Tidningslagret såg värmande ut.
Det här skulle bara bli bra - jag såg framför mig tidig odling. Skörd av sallad till första maj, rent av. Drömmar ska man ha. Det är dem man hämtar näring av.
Nu tror väl alla att jag har samlat på mig tonvis av tidningar. Tiggt efter fler på jobbet, kånkat hem och staplat upp.

Nä.

Det gick inte att hindra vintern. Tjälen gick ner ändå och odlingen kom inte igång tidigare.
Allt man gör blir inte bra.

I år lägger jag tidningarna till pappersinsamlingen. Inget vilt projekt av Hindra Vintern-typ är planerat.

13 kommentarer:

Lena sa...

;.) Vintern och kung Bore är svårstoppad. Satsa på sommar inomhus istället.

Lilla B sa...

panter: trodde jag kommit på värsta vinterstoppet.....
Tazetterna börjar med med.

Klimakteriehäxan sa...

Jag hittade ett hindra-vintern-knep härom dagen: dom sålde tulpanknippen för 40 spänn. Det blev liksom vår på raken här hemma!

Lilla B sa...

klimakteriehäxan: VA??! Hittat tulpaner?? Såg jag några skulle jag slå till direkt.
Tulpaner riktigt j a g a r iväg vintern.

Lena sa...

OK, då satsar vi på snittblommor! Jag försöker få mina klöver (vad de nu egentligen heter) att överleva, men jag har en ivrig hund som flyttar på krukor. Han vill ha bättre utsyn/insyn när han fönstershoppar.

Lilla B sa...

panter: På vintern blir snittblommor (tulpaner) finfint. På fönsterbrädan finns nästan bara övervintrande pelargoner, physalis och två katter. De ligger och gonar sig i värmen från elementen.

Anonym sa...

Gunnel i Gröna Rum anväbde ju gödsel i varmbänkar, när snön var kavar för att starta en tidig odling, hon kom upp i 50°C, alla sätt är bra..

Lilla B sa...

hannele: en varmbänk inne i växthuset har jag haft några år. Använde hästskit. Det gick förträffligt. Grävde upp en lagom grop på hösten medan tjälen ännu inte gått ner i jorden. Fyllde upp med dynga på våren. Det gick jättebra.Men det blev så avgränsat. Med tidningarna hade jag tänkt att ALLT skulle vara tjälfritt tidigt utan varmbänk. Men det smög sig.

l*eva sa...

När jag läste inlägget första gången, satt jag här och fnissade.
Min Aversion...mot vinter och kyla är ju som bekant STOR!
Tycker, att alla sätt är bra...för att jaga bort tjäle, snö, och VINTER!
Man måste ju i alla fall pröva!

Anonym sa...

Jag måste helt klart bli kompis med en hästägare här nere, en varmbänk får det bli! Och mer jul än tazettdoft det får man leta efter, där ligger hyacinterna i lä tycker jag.

Lilla B sa...

maria h: färsk hästskit är oöverträffat i varmbänk! Den går upp högt i temperatur och värmer verkligen jorden rejält. Fast å andra sidan ger koskit längre varmhållning men inte så hög initial temperatur. Det finns fler hästar än kor i Sverige nuförtiden. Hästarna är fina men jag saknar koflockarna. Fast det är ju en annan sak.
Försök få tag på stallgödsel av något slag. Det blir finfint i jorden!

Lilla B sa...

eva: ja - alla sätt är bra. Men fasligt synd att det här projektet inte lyckades!

Christian T sa...

Synd att ditt projekt inte lyckades men om du vill göra en insats för andra så lämna in dina tidningar till en blomsteraffär som slår in blommorna i tidningspapper. De blir nog glada för tidningarna nu när det är så kallt.