onsdag, november 29, 2006

Strut?

Nu gäller det den nyinköpta hyacintlöken som är så fint placerad i det lika nyinköpta hyacintglaset.
Vattnet i hyacintglaset står alldeles under bottnen av löken. Allt enligt föreskriften. Lite sval placering dessutom.
Sen stod det inget mer på kartongen. Jo, förresten. Om några veckor kommer löken att blomma å det härligaste. Precis så skall det bli enligt bruksanvisningen.

Jag undrar om det kan stämma.

Vill minnas att man förr gjorde en strut av mörkt papper och satte på hyacintlöken. Om jag inte alldeles kommer ihåg fel så skulle man ta bort struten när blomknoppen började synas.

Är strutar bortrationaliserade? Behövs de inte ens?

Så frågar en som kanske skulle ta på dumstruten....

12 kommentarer:

l*eva sa...

Du behöver vare sig dumstrut eller hyacinstrut.
Nu för tiden är hyacinterna preparerade...på ett sådant vis...att det sättet Du gör nu...är riktigt.
När vi var barn och lite äldre t o m,så var struten SJÄLVKLAR. Man satte löken i början/mitten av november, för att få blommor till jul. Sen var det helt rätt, så...att man tog fram hyacintglas/-lök när knoppen visade sig.
DÅ kunde man ju spara löken till nästa år, tveksamt om det går nu!

Lena sa...

Nä, nu blir jag besviken, preparerade lökar... egentligen borde jag inte förvånas. Det blir säkert fina blommor.
Jag har en vit och en blå på gång, Det får gärna dofta jul hela december.

Lilla B sa...

eva: Attans tur att jag slapp bära dumstruten :). Men preparerade hyacinter - det hade jag ingen aning om fanns. Då kör jag väl bara på och hoppas på den härligaste fägring till jul. Eller när den nu kan tänkas blomma.

Lilla B sa...

panter: Inget är sig likt....
Fast man får väl kanske tänka att det var skönt att slippa de där strutarna som bara hamnar på sned.
Ett vift med en kattsvans och blomningen rubbas. Hu vale.

Linda sa...

Jag funderar på om jag själv skulle ta på mig en strut och ställa undan mig på ett mörkt ställe. Jag är inte alls preparerad för den här mörka årstiden...
Mina knoppar börjar nog synas i slutet av mars eller i början på april, så då kan jag komma fram i ljuset igen.


:)

JULIEK sa...

Jag leste faktisk nettopp i en gammal julehobbybok om hur man lager vackra hyacintstrutar. Det tycktes vara vanlig at man hadde det da. Der stod at struten skulle vara på tils den falt av selv. Ser nu at eva forteller hur det er nu, Roligt man lær ju något hele tiden : )

Vi på Kantarellen sa...

Så om jag köper en hyacint med knopp... blommar den inte förrän till jul då?

Lilla B sa...

lindalotta: Tror nog att jag håller med dig!!!

Lilla B sa...

julie: Ja - det är roligt att lära sig nya saker - ett extra plus om de förenklar tillvaron!

Lilla B sa...

mamselamsen: Om du köper en hyacint där du inte ser mer än små bulliga gröna knoppar, ställer den inte för varmt så tar det nog tid innan den blommar. Sparsamt med vatten. Värme, vatten och ljus driver på. Det andra håller igen.

Det är nästan som med oss själva: varmt, något gott att äta/dricka och sommarljus. Då mår vi prima och blommar upp! Mörkt och kylskåpskallt och klent med mat/dryck gör en inte blomstrande, precis. ..

l*eva sa...

Med preparerade, menar jag då gödda eller hur de gör, med något sorts hormon...tror jag.
Amaryllisar röner visst samma öde, nuförtiden.

Människor med, har jag förstått?

Lilla B sa...

eva: Jag brukar sätta ut de torra, överblommade hyacinterna i växthuset när tjälen gått ut jorden. Året därpå blommar de! Blommorna är inte lika rikliga utan sitter glesare på stängeln. Men det är fint ändå.
Många växter i kruksortimentet är behandlade så at de ska se bulliga och täta ut. Fast ursprunget är ett något yvigare växtsätt.
Allt försöker man tämja men naturen slår alltid tillbaka!