fredag, november 03, 2006

Slutjobbat

Nu är det slutjobbat i trädgården för det här året.
Faktiskt ganska så skönt att sätta punkt. Pingstliljelökarna kom i jorden liksom vitlöken innan frosten och kylan tog över.

Nästa riktigt stora arbete som väntar är beskärning av äppelträden. Det tar jag på senvintern. Vi får se vad som är kvar när älgarna gjort sitt....

Ute är det nästan -10 grader kallt.

I skogsdelen av tomten står smågranar. Någon av dem kommer att bli årets julgran.
Inte köpa, inte stjäla. Bara gå ut på gården och ta en.
Vardagslyx. Eller kanske Jullyx.

9 kommentarer:

Lena sa...

Jullyx, låter det som. Vad ska ddu ägna dig åt nu då?

Lilla B sa...

Vattna fönsterträden :)
Lata mig lite, tror jag.

l*eva sa...

Tycker UTAN överdrift, att Du kan få LATA Dig, de få månader som är kvar, tills nästa planering-och odlingssäsong startar.

Tänk vilken Lyx, att inte behöva *stjäla* en julgran!

Fast vi ska FÅ en riktigt fin gran, att ha ute, av vår förening.
(*Styrelse-Lyx*)

Anonym sa...

Tänka sig- slutjobbat, blir det någonsin det. Jag har både persilja, purjolök, luftlök och lite selleri kvar att hämta i landet. Jag skördar tills jag inget hittar längre när snön ligger djup.
Ska även försöka få ner lite mer blomsterlökar om SMHI håller vad de lovar dvs plusgrader igen.
När det gäller granar så hoppas jag på grannlyx. Fick hämta en fin förra året och det finns fler som vuxit till sig. Jag har spanat in dem.
GJ

Lilla B sa...

eva: det är mycket lyxigt att titta ut en egen gran på tomten och såga ner den.
Fast i ärlighetens namn måste jag tillstå att köpegranar av ädel karaktär kan vara tätare och vackrare än den vildvuxna.
Avsevärt dyrare också.
Jag väljer hellre min tomt(e)gran.

Lilla B sa...

GJ: Här finns inget att hämta utom för älgarna. Det är verkligen slutskördat i trädgården. Marken frusen och snön ligger. Hade palmkål tidigare men fick göra en räddningsinsats eftersom det gick ohyra på den. Annars kunde den stårr kvar ett tag och utmanat rädjuren.

Linda sa...

Någon gran från tomten tänker jag inte ta in, de är över 20 meter höga och inte en endaste liten en finns att hitta. Men gran ska jag ha. Jag försöker tänka bort alla odjur som kommer med den in...

Lilla B sa...

madame france: Jodå. Något visst finns det med vintern. Men det bästa är att den tar slut....

Lilla B sa...

lindalotta: Nä - då finge du allt ha högt i tak!
Lite småkryp kommer det med in - katten blir glad och tar dem åt dig!