fredag, november 24, 2006

Grisbild


Ibland har man tur. Under ett uppdrag idag i jobbet såg jag plötsligt något. En gammal hederlig skolplansch var det. Den stod lutad mot en vägg. Motivet var en vildsvinsflock.
aktuellt!
När jag blev ensam i rummet slet jag direkt fram kameran ur handväskan, ställde planschen på ett lättfotograferat ställe, tog några bilder och möblerade kvickt tillbaka. En bloggare är snabb om nöden kräver det....

Jämför med den riktiga galten! Jag säger bara det: de här tecknade vildsvinen har inte mycket med den muskelbyggda IRL-galten att göra.
Verkligheten överträffar dikten.

Och på verandan står den nyförvärvade julbocken av granris. Jag tror katterna flinar åt honom.

16 kommentarer:

Linda sa...

Och jag tror att jag skrattar med katterna... tills bild bevisar motsatsen :)

Lilla B sa...

lindalotta: skrattar bäst som skrattar sist.....
Bild kommer på julbocken men allra tidigast i morgon. Det måste vara gynnsamt väder så han blir till sin absoluta fördel.

Lena sa...

Usch ! Jag tycker allt att de där galtarna ser rätt lömska ut.
Så det blev en bock, passar nog bättre än en gris verandan.

l*eva sa...

*Djurparken växer* ser jag...*L*

Nyfiken på Bocken!

Planchbilden gillade jag!
Ryggklieriet ser skönt ut!
Men snö---nä, brrr

Anonym sa...

Inte så vackra de där grisarna...

Lilla B sa...

panter: Fula är de, de tecknade grisarna!

En liten söt granrisbock - det passar bra. Vi är varken pyssliga eler pyntiga av oss här i huset.

Lilla B sa...

eva: Det är dimma och regn. Bilden av bocken får vänta.
Planschen kom ju attan så lägligt. Såg den när jag var ute på jobb. Första tanken var att "den ska jag ta en bild av".

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Nä fy farao så raggiga och fula. Och inte har de mycken likhet med ett Riktigt Svin heller. Den bautastora grisen som Lens B tog en bild av är bra mycket finare. Tror ärligt talat inte att tecknaren av planschen någonsin sett ett vildsvin IRL.
Du, förresten! Mitt Signe Tillisch som du sett på bilden vägrar att tappa löven. Är hon inte riktigt klok, Signe?

Annika sa...

Hualigen! Igen, om jag mötte på en sådan best i skogen vet jag inte vad jag skulle ta mig till. Är ju dålig på att klättra i träd och så ;-)
Nej, usch vilken fuling...

Okay, ser fram mot bild på bock-grisen!

Anonym sa...

Den här varma hösten och förvintern gör att bladen inte vill lossna ordentligt på många äppelträd....inte mycet att göra åt. Signe klarar nog vintern ändå.

Lilla B sa...

annika: Nä fy för att möta på en gräslig galt!

Bild på bocken kommer. Alldeles för uselt väder idag, mörkgrått och regnigt. Blixtbild ute är ingen höjdare.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Då kan jag oroa mig för annat än Signes blad. Skönt det.

Anonym sa...

Ja oro finns det gott om ändå.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: ja

Bloggblad sa...

Visst blir man glad av gamla skolplanscher. Jag saknar dom! Och blir som du när jag hittar någon i en skrubb.

Lilla B sa...

bloggblad: De gamla skolplanscherna är ett kulturarv som jag tycker har slarvats bort. Blir glad när jag ser dem.
Småskolans fröken ställde alltid planscherna lutade mot väggen under den svarta tavlan. Baksidan utåt. Vi skulle inte tjuvkika. Sen vändes de allt efterhand lektionen fortskred.
Tror nog att dagens elever nog skulle kunna bli intresserade. Planscherna var ju detaljrika och fantasieggande.