söndag, november 19, 2006

Stackars Signe



Signe Tillisch har funnits hos oss i sex år. Från början trodde jag att det var ett Wealthy-träd. Det var köpt som ett sådant. Men de första äpplena som vi skördade visade något annat.

En morgon förra året tog älgen sig ett rejält bett, knyckte till med nacken och bröt av toppskottet. Det var sorgligt att se. Så sorgligt och eländigt.


Beskar trädet radikalt och Signe fick en korgform istället. Nu växer hon på som bara den. Nästan lite för bra, till och med. Jag tycker grenarna verkar lite veka. Hur ska de klara snön som kommer? Ska jag beskära nu? Eller stötta upp henne lite grann?

Signe har inte släppt ifrån sig bladen än och det är sent i november. Jag är allt lite bekymrad över henne. Hur ska hon klara vintern?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns två sätt att göra. Antingen knyter du ihop kronan lite försiktigt tills du ska beskära trädet i mars, då kan ju grenarna omöjligt skadas av snötyngd. Själv skulle jag låta det vara och passa det vid stora snöfall med blötsnö och skaka av det. Tror inte att så stora mängder snö kan samlas bland de smala grenarna. Det ser fint ut tycker jag.

Lilla B sa...

Slottsträdgårdsmästaren: Stort tack för råd!! Knyta ihop kronan - det har jag aldrig hört förr. Intressant. Om du tror det är ok att avvakta och bara hålla undan snön till fram i mars, ja då gör jag det. Roligt att du tycker det ser fint ut. Tack för råd!

Linda sa...

Jag hade bäddat ner henne i gästsängen efter överfallet...
Fast hon har det nog bättre där hon står.

Lilla B sa...

lindalotta: Men å andra sidan står hon utanför fönstret där gästsängen finns...