torsdag, november 16, 2006

Taskiga tazetter eller Snusk i skålen

Inget trevligt alls. Det fina vita marmorkrosset i glasskålen är varken fint eller vitt längre. Alla som någon gång sysslat med växtfärgning eller som färgat ägg med lökskal vet att sådana skal avger brungul färg. I de sammanhangen är ju färgen önskvärd.

Tazetternas mörkbruna skal har genom fukten i skålen färgat de små marmorbitarna. Det ser ut som om jag fått 3957 utdragna tänder av tandläkaren att plantera tazetterna i. Lätt missfärgade gaddar. Det inger ingen julstämning, precis.

Tazetterna själva växer obekymrat vidare.

Det finns lite marmorkross kvar i kartongen. När blommorna slår ut strör jag på nytt fint kross.

Ja ja - det kunde varit värre.

6 kommentarer:

l*eva sa...

Nä´men, vadan detta?

Det kanske är mina utdragna tänder från i går, som förökat sig och via Cybern tagit sig in till Dina tazetter?
FÖRLÅT!

Lilla B sa...

eva: det var en nitisk tanddoktor. Jag har en hel skål full!

Anonym sa...

Du behöver inte ha vatten där hela tiden, löken klarar sej egentligen helt utan, själv gillar ag gillar inte doften av blommande tazetter alls...

Lilla B sa...

hannele: Tack för det tipset. Jag ska inte hälla på något mera. På förpackningen stod det att vattenytan skulle hållas just under lökbottnen. Men det ser rätt sunkigt ut så jag drar in på vattnet .
Jag har inte känt tazettdoften sen småskolan. Då tyckte jag om den. Vi får väl se hur det blir med det i jul. Prova duger!!

Amber sa...

Kanske hade du köpt tandzetter, istället?! :-)

Lilla B sa...

amber: Välkommen hit. Tandzetter! Det var fyndigt. Och precis på pricken. De får hädanefter kallas mina Tandzetter.