måndag, november 06, 2006

Tazetter

Dörren till växthuset är stängd för säsongen. Den skall bara gläntas lite på mellan jul och nyår. Bara såpass att jag kan ta mig in och beskära vinrankan.

Nu får jag ägna mig åt andra växter.
Jag har ett julblommeprojekt på gång. Det är ett mycket, mycket litet projekt.

En gång för länge sen, närmare bestämt när jag gick i småskolan, fick varje elev en novemberdag en tazettlök av vår fröken. Den planterades i grus, vattnades och sen skulle vi se hur mycket den växte varje dag. Hon var nog en framsynt pedagog, fröken Nilsson. Det var mycket spännande och jag kommer ihåg de vita väldoftande blommorna på de långa stänglarna.

Herreminje vad det måste ha doftat i klassrummet!! 25 ungars tazetter i full blom.

Har inte drivit upp sådana julblommor sen dess. Nu har jag köpt två förpackningar lökar och en kartong med marmorkross.

Väldoften skall sprida sig i Bergslagen. Jajamensan.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har flera gånger haft tazetter. Små fina väldoftande. Tacksamma: ty de är nöjda med vatten. De växer så det knakar, men inget var som första gången, när marmorkrossen var ny...Det var nätbar skillnad varje dag och de hade blommat över till jul..

Lilla B sa...

rosalia: precis så har jag tänkt mig. Knakande tillväxt. Över efter jul.

Lena sa...

Följer med spänning detta projekt.

Anonym sa...

Gillar också Tazetter, köpte en stor fin glasvas/ljusstake på IKEA som jag skall sätta Tazetterna i med lite grus om fötterna :)

Linda sa...

Och bild kommer förstås?
:)

Anonym sa...

Det ska bli skönt den dagen du öppnar din dörr till växthuset igen.

l*eva sa...

Tasetterna, vill ha vatten...men INTE för mycket.
Står de föööör mörkt...har de en tendens att ränna iväg på höjden...
Tasetter vill ha det LAGOM!

Håller med "slottsträdgårdsmästaren"...

Lilla B sa...

panter: kan inte förstå att jag inte satt tazetter tidigare.

Lilla B sa...

lotta: berätta gärna senare hur det går för dina blomster!!

Lilla B sa...

lindalotta: det kan säkert hända sig!!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Jaa! Den dagen ser jag fram emot.

Lilla B sa...

eva: "nu blir dagarna mörka och långa..." Hoppas bara inte bara för mörka. Vill ju inte stå på stege för att lukta på blommorna, precis.