söndag, november 12, 2006

Julstjärnor

De är fina, julstjärnorna. Speciellt de med röda högblad. Hör liksom till julen. Snart finns blommorna i affärerna. De är giftiga, sägs det. Men egentligen är det nog inte så farligt med det.

Så här är det hos oss: den ena katten äter julstjärnor. Inte av misstag utan med avsikt och välbehag. Jag hittade små hål i bladen. Första gången jag såg dem förstod jag inte vad de kunde bero på. Ohyra var första tanken.
Det visade sig att ohyran hade fyra ben och svart päls. Jag har sett hur han hoppar upp på fönsterbrädan och betar av bladen på julstjärnan. Såväl de gröna som röda. Det blir en stjälk kvar och det är inte mycket till julprydnad.

Det är en knepig katt. Men han firar jul på sitt vis, han. I år tänker jag inte bjuda honom på en julstjärna. Tazetterna är på gång och sen ska jag skaffa en ny amaryllis eftersom den gamla råkade ut för en olycka.

Trädgårdsarbetet är ytterst begränsat i november. Rentav inget alls. Det enda som sker är att varmkomposten fylls på. Den har sin värmande ytterrock på så att temperaturen inte ska sjunka onödigt mycket. Man måste tänka på allt....

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Är jag den enda människan som tycker att tazetter luktar kattkiss?

Lilla B sa...

elisabet: NEEEEEEJ!! Säg inte att tazetterna luktar piss!! Jag kom ihåg dem som väldoftande. Kan det vara mängden blommor - så som jag kände med pingstliljorna, tro??
Om jag tycker det luktar kattpiss i jul då åker tazetterna ut fort som attan.

Anonym sa...

Jag var på plantagen igår och köpte en november kaktus som var smockfull med knoppar. Haft flera stycken förut men nu hade jag ingen. Jag har hört för att få julstjärnorna kraftiga o frodiga görs det experiment på djur så därför köper jag inga sådana o tycker inte om dom heller. Men det kan ju vara skrönor vad vet jag/Agnetha

Lilla B sa...

Agnetha: Novemberkaktusar är finfina. Tyvärr har jag haft ihjäl en sån.
Jag tror nog att det är en skröna det där med julstjärnorna.