torsdag, juli 14, 2011

Dagens fästinginformation


Fästingarna som ser så krya ut på den här bilden har nu avlidit. De, som enligt fästingexpertis endast skulle överleva 3 till 4 dagar inomhus, levde i precis 49 dagar. SJU veckor i en tillsluten glasburk. Under tiden hann de lägga ägg. Allihop gjorde det utom den allra minsta fästingen som gick hädan snabbast.

Och vad hände sedan?

En morgon såg jag att burken kryllade av småfästingar. De är förskräckligt pigga och springer upp och nerför glasburkens väggar. Jag har skruvat åt locket rätt bastant efter fotograferingen. Vill ju inte gärna att barnbarnet öppnar och kollar...

Klicka på bilden och låt dig förtjusas. Eller förfäras. Man får själv välja vilket som passar.

21 kommentarer:

Mamselamsen sa...

Mår lite illa av att titta på det.

l*eva sa...

Utan TVEKAN...förfäras jag å det grövsta!!!! Fy fasen, vad äckligt!!!!

Du var väl den sista man kunde anklaga för att ha en *fästingfabrik*...men...**ryser**

Lena sa...

Huuva!

Bloggblad sa...

Jag vidhåller att du ska skicka bilderna till nån tidning, de brukar skriva om fästingar när inget annat händer, men då har de en ynka liten krake på bild. Det här impar!

johanna sa...

jisses, värsta dokument inifrån!
o nästa äckligt fascinerande...

Malin sa...

Va´äckligt!
Malin

Anonym sa...

Mycket intressant, 49 dagar och tusen nya fästingar. Vad ska du göra med dem?

epsilon sa...

Men gode tid, man vill ju inte tro att det är sant. Otäckt är det.

bettankax sa...

Ångrar nästan att jag klickade på bilden. Fy för den lede! Dom överlever i evigheters evighet.

Monica sa...

Väldigt intressant forskning:-) och jag vet inte vart du ska vända dig för jag tycker den här kunskapen ska spridas, kanske en tidning till att börja med, maila Expressen med bild och berättelse så får du se vad som händer:-)

Agnetha sa...

Det var det jä-------- jag sett. Dränk dem men låt dem ligga länge länge i vatten, för de överlever säkert där också. Mycket intressant.

Lilla B sa...

Alla: Nu har jag skickat mail till en tidning med länk hit och bifogat lite fästingbilder. Vi får väl se om det är tillräckligt intressant för vidare publicering.

billan sa...

Åh fy faaaan!

baratradgard sa...

Detta visste du inte när du tog "hand om" de första fästingarna! Sicken historia det blev. Och vad vi alla har lärt oss.

När jag plockar de små krypen från hunden brukar jag spola ner dem i vasken bara. Ser nu framför mig hur de ligger och har party och lägger ägg i vattenlåset. Hädanefter blir det ihjälklämning först.

Lilla B sa...

baraträdgård: Jag hade absolut ingen aning om hur seglivade de skulle visa sig vara. Är överraskad över det och att de skulle lägga ägg och att småfästingar skulle visa sig.

De jämrans kräken känner sig nog nyduschade och fräscha när de spolas ner i vask eller toa. Redo för nya äventyr på nytt ställe...

Anonym sa...

hihihi... jag hatar de små kräken, men gillar ditt experiment. ska du inte ha ihjäl de snart... en efter en... eller blir det massmord? Så himla intressant. Funderar på att upprepa ditt experiment, hehe...
heanku

Lilla B sa...

heanku: Gör gärna om experimentet och se hur intressant det är. Hur de klämmer ur sig äggen och sen hur det går vidare. Någon i familjen föreslog att jag skulle mata dem med lite blod och se vad som händer - jag tycker inte riktigt det...

FO - 2 sa...

DET er det VERSTE jeg har sett!
Ekkelt! Fysj og fysj!
Hater flått, som vi kaller den!

Plukker noen av kattene stadig vekk.
Da skyller jeg dem ned i vasken med varmt, varmt vann.

Lilla B sa...

Hej norska Ida! Håller helt med dig om att de är smått otrevlige, fästingarna. Har läst i flera kommentarer att man spolar bort fästingen. Undrar hur länge de lever i vatten.....De gillar kanske en varm dusch....

Hannaspanna sa...

Att elda upp kräken är det enda som hjälper, hävdar min mamma iaf, jag tar inte i en fästing utan grova pengar i näven först. :/

Lilla B sa...

som du dansar är du: Välkommen att dansa hit! Håller helt med din mamma - Fästingar ska förtäras av eld. Jag har lärt mig att dra ut dem med tummen och pekfingrets hjälp. Utan extra betalning. Det du!! :)