lördag, juli 23, 2011

Festmåltid till fästingar


Blir en fästing bjuden på mat kan han utan vidare kallas en Festing. Detta har inträffat. Pillade nämligen upp ett sår på höger underarm och lät ett par droppar blod bli lunch till småfästingarna.
Trodde väl aldrig att detta skulle utföras...

Nåväl. Tog en bild men yngste sonen rådde mamma att inte publicera: du ska inte äckla eller skrämma folk, sa han.

Jojomen, sa den hårda morsan.

På bilden ser man att ett av tankställena är fullsatt.

Blodgruppen är förresten B+. Det låter undermåligt för oss som fick betyg efter den urgamla skalan...
Hoppas att fästingarna inte håller med.

18 kommentarer:

billan sa...

Blev först orolig när jag såg skålen...trodde du sölat ner pannacottan!!

Bloggblad sa...

Jag följer det hela med spänning. Lite lagom äcklad av mina värsta hatobjekt, men ändå.

Lilla B sa...

billan: det hade varit ett jämrans elände, det...

bloggblad: lite som spöktåget, alltså :)

Anonym sa...

Jag tänkte väl det, att du inte bara kan låta dem svälta ihjäl. Vad gör man inte för forskningen.
GJ

Malin sa...

Tvi vale o den blodgruppen vet jag att fästingarna äter med förtjusning...Men förd inte upp äcklena nu...

Kram

Hélena sa...

Vi följer med äckelförtjust spänning fästningarnas öde. Helt fascinerade över både dig och fästingarna :-)
Keep up the good work!
Hélena

bettankax sa...

Du är en sann forskare som offrar sig för projektet. Intressant och spännande! B+, jo jag tackar! Vi kan lätt som en plätt byta blod med varandra:)

Anonym sa...

Förståndig son du har...

Jag har A+ men har ändå haft borrelia.
Tur att vi har olika böjelser här i världen.

Eivor i Bohuslän

Lilla B sa...

GJ: Tyckte nästan att jag passerat gränsen...

malin: Jag lovar att jag inte ska starta en fästingfabrik!!

Pilgrim-Helena: Roligt att du följer med i fästingföljetången!

Lilla B sa...

bettankax: :)

eivor: De där jämrans fästingarna hugger nog in så fort de får en chans. Fast A+ låter ju godare...

Agnetha sa...

Ha ha du är häftig du. Har du ALLA kvar eller. Såg in te så många. Har du kanske lytt mitt råd och dränkt dem läääääääänge ska de ligga i vattnet.

Lilla B sa...

agnetha: Jag lyfte på locket och utfodrade de som satt där och tog en bild. Sen skruvade jag till locket snabbt igen. Det finns m a s s o r av fästingar i burken. Åtminstone ett tag till.

Anonym sa...

Jo kul! Visst ska du visa dina spännande experiment!
heanku

Anonym sa...

När nu forskningsprojektet ändå fortgår, så tycker jag du ska stoppa några av de små i en egen burk och stoppa den i frysen.
Vore kul att veta vad kräken tål.
Jag brukar avliva dem två gånger. Först klämmer jag ihjäl dem på ett papper. Sedan eldar jag upp både lik och papper. Hittills har jag inte hittat några yngel i vedspisen.
GJ

Lilla B sa...

heanku: Bra att du tycker det!!

GJ: Jasså du dubbelavlivar dem. JAg klämmer dem mellan papper så bloden stänker och hoppas att de verkligen är döda. Ska verkligen fundera på om de klarar frystemperatur. Det är lite otrivsamt att skruva av locket. Ofelbart får jag en hord av småfästingar som kryper på händerna. Jag ska fundera på saken!

Nollan sa...

Jösses, ska du öppna en fästingfarm?
Undra om det finns en marknad för sånt ;)

Lilla B sa...

nollan: Nån måste ju starta den första fästingfabriken...;)

MrsUniversum sa...

Forskning på hög fönsterbänksnivå uppskattas. Gillar att få kunskap utan att själv utföra experimentet!
Huvaligen.