måndag, maj 23, 2011

Familjen Fästing på äventyr


Monsterkatten, han som till del beskrivs i inlägget nedanför, har den otrevliga egenheten att dra ut i skogen och sen komma hem fullsatt av fästingar. Obehagliga kräk, för övrigt.

En arbetskamrat har inte sett fästingar och sån okunskap måste det rådas bot på. Plockade Monsterkatten på fästingar i olika storlekar, la i en glasburk och skruvade åt locket ordentligt. Arbetskamraten tyckte de var äckliga.Ja, inte är de direkt granna att skåda, precis.

När alla gått hem fick hela familjen Fästing komma ur glasburken en stund och ströva runt på ett vitt kuvert. Allt för att göra sig bra på bild. Solen lyste in lite snett på fönsterbänken och de hade utsikt över torget. Lite annat än hemma i skogen, det.

Sen var det bara att jobba på ett tag till. Man kan ju inte förlusta sig hela dagen.

17 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Huvva, vilka otäckingar! Som en sån där skolplansch. Vet inte om jag ska tycka synd om den s k monsterkatten... Har ni farliga (borelia) fästingar hos er?

Lilla B sa...

karin: Jag har haft borrelia, runt var femte fästing bär på smittan. Fick en antibiotikakur och sen var det bra. TBE har jag vaccinerat mig mot för att vara på säkra sidan. Jag är mycket ute o skog och mark och vill inte riskera hjärninflammation.

Linda sa...

Men... Funkar inte Frontline på Monsterkatten?
Fast det är klart, är han inne och röjer i skogen så får han väl skylla sig själv.
Äckliga är dom i alla fall :(

Bloggblad sa...

Du släppte väl inte ut dem igen? Jag hatar fästingar, får fullständig äckelpanik när de fastnar på mig (vilket de gärna gör)Har dock aldrig tagit bort nån själv, någonsin. Litar på att det alltid finns nån som kan... har sprungit fort till maken ett antal gånger.
Men när dottern ringde igår och barnbarnet hade fått en, låtsades jag att det är hur enkelt som helst och instruerade på telefon - och fick höra att det gick utmärkt. Men jag hade inte klarat att ta bort den själv... Vet inte vad det är som äcklar mig så våldsamt.

Jo sa...

O fy, för den lede! De är riktigt äckliga de där krypen! Mina katter har inte dragit hem någon än så länge. Det är ju bara en tidsfråga, för de brukar ju få sådana, men jag hoppas att det dröjer ett tag!
Stackars Monsterkatten!

bettankax sa...

Jag säger bara äckelpäckeldjur. En gång när jag var på promenad i naturen(precis i utkanten av stan), mötte jag två personer som hade ett vitt lakan mellan sig. Dom drog det över ängen i någon minut eller så, och vips var lakanet fullt av fästingar. Klart man undrar? Jo, två forskare som behövde försöksdjur..

Åsa sa...

Ah, så snällt utav dig att visa upp fästingarna för din arbetskamrat :)

epsilon sa...

Man säger ju att alla djur fyller en funktion i faunan. Men man kan ju fundera över dessa otäckingar. Blinda är de och så lär de gilla doften av äldre kvinnor. Usch!

Anonym sa...

Hejsan! :) Vilken fin blogg. Jag antar att du kan ganska mycket om blommor & så. Så jag har en fråga till dig. Jag har nyss skaffat växthus och var och köpte plantor idag. Som vanligt är det ju lite svårt att komme ihåg namnen på alla plantor men har för mig att det var tamja eller nått. Du kanske kan kolla på en bild om jag lägger ut den på min blogg. tack på förhand // aliciadala

Lilla B sa...

Lindalotta: Nej, Frontline funkar inte särskilt bra. Han blir översållad av fästingar. Försökte med något annat fästingmedel men då tappade han pälsen. Inte bra. Fästingarna fick det bara lättare.Synd om kattuslingen.

Bloggblad: Det tog ett tag innan jag kunde med att dra ut dem från katten eller mig själv med bara fingrarna. Men det funkar när man väl övat ett tag.Men jag kommer aldrig att tycka att de är mysdjur, precis

Jo; Monsterkatten lider nog inte det minsta av fästingarna, han har aldrig blivit sjuk trots hundratals angrepp. Det är nog bara att vara beredd på att fästingarna kommer.

bettankax: Forskar de fram mot-och botmedel mot fästingar kan jag hjälpa till vid infångandet. Eller donera lakan...

Åsa: Och ÅHHH så glad hon blev...:)

epsilon: Fy för den lede! Då ligger man ju redigt risigt till!!

Välkommen hit du anonyme bloggre. Visst kikar jag gärna på din blogg om du lägger ut bloggadressen! Inte säkert att jag kan svara men försöka duger alltid!

Malin sa...

Tvi vale vad äckliga de är...helt meningslösa o jag hoppas innerligt att du tog död på dom....

Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: DE lever än i sin burk. Verkar hållbara. Undrar om de är bäst före 2073?

Katarina/Kollitott sa...

Nämen tänker du spara dem? Är det för att se när de dör av blodförlusten?
Äckliga...

Lilla B sa...

kollotott: Av ren och skär nyfikenhet vill jag se hur länge de kan leva. Otäckt av mig? Mmm, kanske. Men jag vill absolut veta.

Malin sa...

Låter som ett bra test...meningsfullt och intressant! Det är bra att ha koll på sina fiender!

Malin

Lilla B sa...

malin: De ska synas i sömmarna!

Anna Ranova sa...

Hej,
Både jag och min dotter fick borrelia med hjärnhinneinflamation, ansiktsförlamni g och minnesrubbningar/talsvårigheter som följd. Varför tror alla att man "bara"kan ta lite antibiotika så blir allt bra?