söndag, februari 10, 2008

Stenpytt


I torsdags höll det på att olycka sig rejält. Ägnade mig åt latmansmatlagning - pyttipanna som hälls direkt från påse till stekjärnet.

När jag sen skulle ta mig en tugga klirrade det till på tallriken. En sten föll från gaffeln. Jojomen.
Väl hårdsmält, tycker jag. Ur alla synpunkter dessutom.
Tur för mig att jag inte krasade sönder gaddarna.

Tog naturligtvis en bild på stenuslingen och skickade ett mail med bifogad bild till fabrikanten.
Undrade om de brukar klämma in stenbumlingar i maten.
Svar har inte kommit.

Det här inlägget har verkligen inget med trädgård att göra.
Inte det minsta. Äsch - jag publicerar ändå...

24 kommentarer:

Lena sa...

Vilken tur att det inte hände en olycka! Tänder är dyrt och gör ont.

Lilla B sa...

panter: Verkligen!

johanna sa...

men jösses, hur fan hamnar en sten i en påse med mat?? plastbitar och småkryp är äckligt men (tyvärr) mera förståeligt hur dom kan ramla fel, men en sten?

hoppas du får nåt fint, mer än pengarna tillbaka, som plåster på såren.

beerbelly sa...

Håller med övriga. Tur det gick bra och verkar väldigt märkligt.
Ha en superkväll!

Lilla B sa...

sericea: Det undrar jag också. Skyfflar man in småsten i pyttblandningen - det tynger ju fint, eller bara trillar den dit på något mystiskt sätt. Det vill jag veta.
Pengarna åter är det minsta, tycker jag.
De slipper ju tandläkarräkningen.

Lilla B sa...

beerbelly: Knepigt med sten i pytten. Obehagligt också. Värre förstås med avklippta fingrar och sånt äckel men ändå...
Ha en fin vecka i Storbyn. Eller Avkroken som vi också säger :)

Anonym sa...

Inte kul, men som sagt, det hade ju kunnat gå värre.
Vi råkade ut för trista produkter från en leverantör för ett tag sedan och "belönades" med ett par presentkort (som vi givetvis glömde använda innan de gick ut). Snyggt skött, hoppas att du får någon form av ersättning.
Kram från Ronja :)

Lilla B sa...

Visst kunde det gått värre, Ronja!
Men sorgligt att det brister i kvalitetskontrollen hos ett stort företag. Får se vad som händer - de har inte ens behagat svara på mail ännu. Skickade bild och mail i fredags förmiddag och tänkte att de borde åtminstone svara att de mottagit reklamationen.

Anonym sa...

Hårdsmält på alla sätt och vis! Du glömmer väl inte att berätta fortsättningen på historien?
..och förresten..nog har då jag i alla fall sten i trädgården..;)
/Kirsti

Lilla B sa...

kirsti: Jag berättar vad som händer på stenfronten! När företaget behagar svara och hur de tänker att stenen hoppat in i pytten.
Hade det rört sig om ädelstenar så hade jag inte bråkat...

l*eva sa...

Jag säger som Kirsti...inlägget faller under rubriken: *grusgång*.

Fy bövelen va äckligt! Och Farligt!

Lilla B sa...

l*va. Väldigt onödig fyllnadsmassa i pytten, tycker jag. Jag är inte äckelmagad men jag tycker att det är bedrövligt att kasta in grus bland maten. Potatisen har ju tvättats och skalats så det borde inte kunna följa med något utifrån.

FO - 2 sa...

Æsj og fysj.
Appetitt - dreper! :(

Fin uke til deg. :)

Lilla B sa...

ida: Aptitdräpare! Underbart ord för detta elände!
Trevlig vecka själv!

Anonym sa...

Känns som att din äldste son får vatten på sin kvarn angående pyttipanna (om han fortfarande tycker att det är en sörja) =)

Lilla B sa...

annapanna: Jo - han har fortfarande bestämda åsikter om pyttipanna. Bland mycket annat.. ;)
Han vet inget om den här stenincidenten - lika bra det.
Pyttipanna kan vara jättemumsigt!

Anonym sa...

Sicken tur att du inte satte tänderna i den...risken nu blir att du kompenseras med 20 påsar "stengod" pyttipanna från fabrikanten...ring och hör om du inte kan få enbart sten som du kan ha i trädgården sen...

Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: Hahaha! Det där var ju den bästa av idéer. De dem lämpa av ett lastbilslass pyttipanna så jag kan få lite hyggligt grus till gångarna...

Anonym sa...

Du borde få några kilo ny pytt som kompensation. Eller det är kanske bättre att be om några kilo grus. Gissar att grusgången i växthuset behöver snyggas till lite efter vintern.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Helst vill jag stenfri pytt....

Ewa sa...

Vi som inte är trädgårdstokar uppskattar att du delger oss även icke-trädgårdsinlägg :-)
Tur att gaddarna klarade sig :o)

Lilla B sa...

ewa: Vilken tur att det får gå med ett eller annat oträdgårdsaktigt inlägg också!
Sönderkrasade bissingar hade varit gräsligt!
Tid tar det hos tandläkaren och dyrt blir det. Jag är synnerligen tacksam att jag lyckades vicka till med gaffeln och stenen trillade av.

Lullun sa...

Inte det smarrigaste man sett i en pytt direkt. Tur du klarade tänderna!
Mannen åt ris och kokt torsk i lördags, det var nog för att hans tand skulle säga tack och hej. Hade han fått pytt hos dig hade väl halva tandraden trillat ut... *hihi*

Lilla B sa...

lullun: Ibland behövs bestämt ingenting för att gaddarna ska tacka för sig!
Stackars din man!